Deze Porsches lopen op "hernieuwbare" benzine
De Cayman GT4 RS beleefde zijn Europese debuut tijdens de Zell-am-See-ijsrace in Oostenrijk. Meer dan de auto zelf nog, was het de gebruikte brandstof die de aandacht trok. Zijn boxermotor draaide op synthetische benzine, ook bekend als e-fuel.
Porsche van zijn kant spreekt liever over hernieuwbare benzine. Deze brandstoffen worden in het laboratorium geproduceerd uit lucht en water en worden nu al gebruikt door alle teams die tijdens het seizoen 2021 in de 911 GT3 Cup racen. De sportwagenfabrikant is van plan om in 2022 130.000 liter van deze e-brandstof te produceren voor zijn sportactiviteiten, alvorens tests te ontwikkelen met wegvoertuigen, waaronder oldtimers.
Deze oplossing kan dus een uitweg bieden voor voertuigen met verbrandingsmotor, ook al blijft het fabricageproces complex en energieverslindend. "E-brandstoffen worden geproduceerd uit de elektriciteit die door windenergie wordt opgewekt. Water wordt door elektrolyse gesplitst in waterstof (H2) en zuurstof (O2). De waterstof wordt vervolgens verwerkt met CO2 dat uit de lucht wordt gehaald om e-methanol te produceren. In de volgende stap, die methanol-benzinesynthese wordt genoemd, wordt deze laatste omgezet in synthetische ruwe benzine. Die wordt ten slotte nog een keer omgevormd tot een brandstof die voldoet aan de normen die in alle benzinemotoren wordt gebruikt," legt de fabrikant uit.
Deze procedure kan afbreuk doen aan de ecologische voordelen van de brandstof, die volgens sommige verenigingen zelfs niet ongevaarlijk is in gebruik.