Deze kleine stads-SUV is voortaan alleen nog verkrijgbaar als hybride
Toyota's beslissing om de benzinemotor te vervangen door een tweede hybride aandrijflijn bevestigt een trend die in Europa wordt waargenomen: particuliere klanten kiezen steeds vaker voor niet-oplaadbare hybride aandrijflijnen, ook wel 'full hybrids' genoemd. Terwijl de Toyota Yaris Cross werd gelanceerd met een kleine benzinemotor van 125 pk onderaan het gamma, zal deze vanaf volgend voorjaar verdwijnen ten gunste van een tweede hybride motor. In feite is dit een krachtigere versie van de hybride 1,5 liter met 116 pk die al in de catalogus staat. Met 132 pk heeft deze tweede versie, die nuchter 'Hybrid 130' wordt genoemd, meer koppel (een stijging van 30%, van 141 naar 185 Nm) en betere prestaties (een halve seconde sneller van 0 naar 100 km/u). De Hybrid 130-motor zal beschikbaar zijn op alle topmodellen, inclusief de nieuwe Premiere Edition en GR Sport. De Hybrid 115 zal standaard worden gemonteerd op het instapmodel, voor een nog onbekende prijs.
Meer aanpasbaar, geconnecteerd en stil
Voor deze editie 2024 van de Yaris Cross is het rijassistentiepakket verder uitgebreid. Net als de isolatie. Er is ook een aanpasbaar digitaal dashboard, helemaal bij de tijd. De meer geconnecteerde liefhebbers zullen de mogelijkheid waarderen om te kiezen voor een digitale sleutel via de smartphone. Hiermee kan de auto worden vergrendeld, ontgrendeld en gestart, zonder dat de gebruiker zijn telefoon uit zijn tas of zak hoeft te halen. De sleutel is compatibel met Apple- en Android-toestellen en wordt standaard geleverd op de Premiere-editie. Maar let op: bij de aankoopprijs van de auto is slechts één jaar aansluiting inbegrepen. Om deze digitale sleutel te bedienen, moet je smartphone verbonden zijn met Toyota's applicatie MyT.
De Toyota Yaris Cross 2024 komt in het tweede kwartaal van 2024 op de markt.