Dit is Artura, McLarens 670 pk sterke stekkerhybride
De hybride overstap betekent dat McLaren afscheid neemt van de V8-motor. In de plek zit nu een volledig nieuwe, compactere 3-liter-V6-motor met assistentie van een elektromotor. Die laatste levert 95 pk en weegt slechts 14 kilogram, terwijl dat bij de P1, het eerste hybride model van het merk, nog 38 kilogram was! De batterij heeft een capaciteit van 7,4 kWh.
Gecombineerd haalt het systeem 671 pk en een enorm koppel van 720 Nm! Genoeg om prestaties te garanderen die in lijn liggen met de hoger geplaatste 720S: van 0 naar 100 km/u neemt maar 3 seconden in beslag.
De ingenieurs hebben er alles aan gedaan om de elektrische technologie te integreren zonder afbreuk te doen aan de buitengewone rijeigenschappen waarvoor de modellen van het merk worden geroemd.
Dankzij een nieuwe koolstofvezelstructuur is de Artura de lichtste in zijn klasse. Hij weegt maar 1.498 kg, wat een vermogen-gewichtsverhouding van 488 pk per ton oplevert! McLaren belooft een dynamiek en wegligging die intact is gebleven, vooral omdat de coupé ook beschikt over een nieuwe automatische transmissie met acht versnellingen en een elektronisch sperdifferentieel op de achteras.
Zoals alle McLarens kan ook deze Artura rekenen op verschillende rijmodi: Comfort, Sport en Track. Elk kent zijn eigen specifieke toepassingen en temperament.
Elektrisch en aangesloten
Als een echte sportwagen van de 21ste eeuw kan de Artura ook 100% elektrisch rijden, voor ongeveer 30 kilometer. Handig voor zones met uitstootrestricties, of om uw buren niet wakker te maken als u 's avonds laat thuiskomt.
De Artura is ook de eerste McLaren uitgerust met een Over the Air (OTA) remote update-systeem dat onder meer een anti-diefstalsysteem via geolocatie bevat.
De Artura kan nu al besteld worden voor 189.900 pond (het is nog wachten op een prijs in euro). Daarmee bevindt hij zich tussen de GT en de 720S.