Dit is de eerste hybride van Mercedes-AMG
Zoals eerder dit jaar aangekondigd zet ook AMG de stap naar elektrificatie. De overgang begint bij een hybride versie van de AMG GT 4-Door, die een elektrische motor op de achteras krijgt. Met een piekvermogen van 204 pk (150 kW) versterkt hij de V8 (4,0-liter, biturbo) onder de motorkap en krikt het totale vermogen op tot maar liefst 843 pk.
Helemaal overweldigend is het maximumkoppel: 1.400 Nm! Zet deze cijfers in perspectief met het onmiddellijke reactievermogen van een elektrische motor, en je krijgt superieure prestaties: 0 tot 100 km/u duurt maar 2,9 seconden! Niet slecht voor een gezinswagen, hé?
F1-technologie
Zoals wel vaker bij dit soort technologie verwijst Mercedes naar zijn ervaring in de Formule 1. De batterij, met een laag vermogen van slechts 6,1 kWh, is niet bedoeld om een grote actieradius te bieden in volledig elektrische modus: slechts 12 kilometer. Wel is hij zo ontworpen dat hij ultrasnel kan worden opgeladen en ontladen voor maximale prestaties. Ook het verbruik vaart er wel bij. Dat bedraagt volgens WLTP maar 8,6 liter per 100 kilometer (196 g CO2/km).