Dodge maakt een comeback met een gloednieuwe Charger
Sinds 2021 en de fusie van de PSA- en Fiat-Chrysler-groepen heeft de nieuw gevormde Stellantis Groep zich harder geconcentreerd op zijn Europese merken dan op zijn Amerikaanse. Peugeot, Citroën, Opel, Fiat en Alfa Romeo hebben allemaal nieuwe modellen gelanceerd, terwijl Lancia op het punt staat zijn comeback te maken. Afgezien van Jeep zijn de zaken minder rooskleurig aan de andere kant van de Atlantische Oceaan, waar Chrysler en Dodge te kampen hebben met een verouderend gamma. De Hornet, een kloon van de Alfa Romeo Tonale, is het enige nieuwe Dodge-model sinds 2010! Maar daar komt verandering in. De Amerikaanse autofabrikant maakt zijn comeback in de autowereld... met een nieuwe Charger!
Elektrische Dodge Charger
Dit model van de achtste generatie, dat Dodge onthult, blijft trouw aan het oorspronkelijke model uit 1966, met zijn gespierde silhouet, prominente flanken en fastbackprofiel. De filosofie is echter veranderd en hij is nu verkrijgbaar in een 100% elektrische versie! Hij introduceert het nieuwe STLA Large-platform, waarmee uiteindelijk de modellen van Chrysler, Jeep, Maserati en Alfa Romeo zullen worden uitgerust. Er zijn twee versies beschikbaar: de R/T, met 496 pk en een actieradius van 510 kilometer, en de Daytona, waarvan het vermogen stijgt tot 630 pk maar de actieradius daalt tot 418 kilometer door de toepassing van vierwielaandrijving. Een eervolle prestatie voor een auto van meer dan 2,5 ton!
Hatchback en ook verbrandingsmotor
De nieuwe Charger staat symbool voor de heropleving van Dodge en het bedrijf wil niet het risico lopen om zijn trouwste klanten, die nerveus worden van elektrische voertuigen, van streek te brengen. Dus om iedereen tevreden te stellen, wordt de nieuwe Charger niet alleen leverbaar als vierdeurs-sedan, maar ook met een benzinemotor! De goede oude Hemi V8 verdwijnt en wordt vervangen door een 3 liter-zescilinder met dubbele turbo die 420 of 550 pk produceert, afhankelijk van de versie. Goed nieuws voor de Amerikanen, die dol zijn op verbrandingsmotoren, maar het kan ook goed nieuws zijn voor ons Europeanen, vooral omdat hier in de komende jaren misschien wel een elektrische versie op de markt komt. Stellantis heeft al een uitgebreid verdeelnetwerk in Europa, dus de brug is al half gelegd...