EU gaat Chinese auto's vlugger belasten dan verwacht...
Nu Chinese elektrische auto's steeds populairder worden in Europa, doet de Europese Commissie al maanden onderzoek naar mogelijke illegale financiering door de Chinese overheid. Deze concurrentieverstorende praktijk zou de export van voertuigen naar het oude continent vergemakkelijken en de concurrentiepositie van Chinese merken in Europa verbeteren. Naar schatting zijn er sinds het begin van het onderzoek 177.839 Chinese auto's in Europa geïmporteerd, een stijging van 14% in een jaar tijd... Uit een tussentijds rapport dat op dinsdag 5 maart werd gepubliceerd, blijkt dat de EU zich niet vergist heeft...
Vergeldingsheffing?
In het rapport staat: "De Commissie heeft voldoende bewijs om aan te tonen dat de invoer van het betrokken product (elektrische auto's, red.) uit de Volksrepubliek China wordt gesubsidieerd". Het gaat hierbij om directe overdrachten van fondsen van de overheid en overdrachten van goederen en diensten tegen voordelige tarieven.
Dit zijn ernstige beschuldigingen, die totnogtoe werden ontkend door Beijing, en die de EU wil concretiseren met een speciale belasting op Chinese elektrische voertuigen die Europa binnenkomen. Hoewel het onderzoek in november afloopt, kan de belasting al in juli worden ingevoerd.
Desalniettemin is de Europese Unie mild voor de invoer van voertuigen: haar douanerechten zijn slechts 10%, vergeleken met 27,5% voor de Verenigde Staten en zelfs 50% voor Turkije!