Een Chinese gigant die bekendstaat om zijn smartphones lanceert zijn eigen onderneming in elektrische auto's
Na Samsung, dat al enige tijd auto's verkoopt in zijn thuisland Zuid-Korea, met de steun van Renault; na Sony, dat zijn krachten heeft gebundeld met Honda om een elektrische auto te produceren; na Huawei, dat heeft geholpen bij het ontwikkelen van de architectuur voor Seres; en terwijl we wachten op Apple, wiens autonome autoproject nog in ontwikkeling is, begint Xiaomi nu aan zijn eigen auto-avontuur.
Grote aerodynamische sedan
Dit is eigenlijk maar een halve verrassing, want de Chinese gigant had in 2017 al aangekondigd zelf voertuigen te willen produceren. En in tegenstelling tot andere projecten is dat van Xiaomi niet ontspoord: de SU7 is nu een feit! Het is een sedan met vrij elegante en gespierde rondingen, zonder een valse noot of een uitgesproken persoonlijkheid, die toch geïnspireerd lijkt te zijn op de Porsche Taycan. Met een lengte van bijna 5 meter zal de berline bijzondere aandacht besteden aan zijn aerodynamica, met name met een intrekbare achterspoiler, die waarschijnlijk optioneel zal zijn afhankelijk van de gekozen versie.
Topprestaties en actieradius
Xiaomi plant drie versies: de SU7, SU7 Pro en SU7 Max. De vermogens zullen variëren van 299 tot 673 pk, afhankelijk van de gekozen versie! De prestaties zouden behoorlijk gespierd moeten zijn, zoals blijkt uit de topsnelheid van 265 km/u. Bovendien zal de royale batterij van 100 kWh de auto een actieradius geven van 800 kilometer volgens de Chinese homologatiecyclus (CLTC), of ongeveer 700 kilometer volgens onze WLTP-cyclus.
De auto wordt in de eerste helft van 2024 in China verkocht. Voorlopig weten we nog niet of deze verleidelijke SU7 naar Europa komt.