Een bedrijf dat banden heeft met Red Bull ontwikkelt een waterstofmotor met 410 pk

1j geleden | Laurent Zilli

AvL Racetech, een ingenieursbedrijf uit Oostenrijk, kondigt de ontwikkeling aan van een sportmotor die op waterstof loopt. Het doel is om een vermogen te bereiken dat gelijk is aan dat van een hypermoderne benzinemotor.

AvL Racetech, een ingenieursbedrijf uit Oostenrijk, kondigt de ontwikkeling aan van een sportmotor die op waterstof loopt. Het doel is om een vermogen te bereiken dat gelijk is aan dat van een hypermoderne benzinemotor.

Terwijl sommigen blijven geloven dat de toekomst van mobiliteit enkel en alleen via elektrische batterijen moet verlopen, zeggen anderen dat het beter is om geen deuren voortijdig te sluiten. Dat geldt voor Porsche met zijn synthetische brandstoffen, voor Mazda met zijn traditionele motoren met ultralaag verbruik en voor degenen die weigeren waterstof op te geven, zoals Toyota of, in dit geval, AvL Racing. Dit ingenieursbureau, met veel faam in de autosport en dat werkt aan de F1-motoren van Red Bull, pakt nu met zijn eigen motor.

Waterstof motor met 410 pk

En deze motor blijkt buitengewone mogelijkheden te hebben. Vanwege de zeer explosieve eigenschappen van waterstof is het noodzakelijk om het potentiële vermogen van een motor te verlagen om aan de technische uitdagingen te kunnen voldoen. Het is duidelijk dat waar een benzinemotor 100 pk kan ontwikkelen, dezelfde motor moet terugvallen naar 50 of 60 pk zodra hij waterstof verbruikt. AvL zou er dus in geslaagd zijn om 410 pk uit een 2 liter-motor te halen, wat ongeveer evenveel is als bijvoorbeeld Mercedes uit de benzinemotor in de AMG A-Klasse haalt. Dit is technisch veelbelovend, want het laat zien dat het mogelijk is om een minder krachtige motor betrouwbaarder te maken. Maar het zal nog vele jaren duren voordat we kunnen zien of deze oplossing een toekomst heeft buiten de racerij.

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in