Een kwart van de Waalse auto's naar de schroothoop in 2,5 jaar? Traxio vraagt dringende opheldering over het decreet.

1j geleden Nicolas Morlet

Het decreet van 17 januari 2019 over de strijd tegen verkeersgerelateerde luchtvervuiling voorziet in de uitsluiting op Waalse wegen van auto's die voldoen aan de Euro 0-, Euro 1-, Euro 2- en Euro 3-normen. Vier jaar later is er echter nog steeds geen uitvoeringsbesluit uitgevaardigd, merkt Traxio op, dat de politici daarom vraagt om de situatie snel op te helderen.

Vanaf 1 januari 2025 zou Wallonië een lage-emissiezone moeten worden, hoewel het deze officiële titel niet heeft. Het decreet van 17 januari 2019 over de strijd tegen luchtvervuiling door het autoverkeer bepaalt dat wagens onder het label Euro 0, Euro 1, Euro 2 en Euro 3 geen toegang meer krijgen tot Wallonië met meer dan 3.000 kilometer op de teller. Er zijn geen uitzonderingen voor oldtimers. Een jaar later, vanaf 1 januari 2026, zullen ook Euro 4-auto's geen toegang meer hebben, tenzij ze vóór 2019 werden aangeschaft.

Geef de voorwaarden aan

"We zijn nu vier jaar later. Het lijkt erop dat het project in de ijskast is gezet: er is nog steeds geen uitvoeringsbesluit. De vraag is dus of duizenden auto's vanaf 1 januari 2025 niet meer in Wallonië mogen rijden," merkt Traxio op. De federatie van autoprofessionals doet daarom een dringend beroep op de Waalse politiek om te verduidelijken of het decreet in kwestie daadwerkelijk zal worden uitgevoerd vanaf 1 januari 2025, zodat "zowel Waalse burgers, Vlaamse en buitenlandse toeristen als garagehouders zich kunnen voorbereiden op de nieuwe realiteit die over anderhalf jaar van kracht zou moeten worden."

Hoe zit het met de uitzonderingen?

Het initiële decreet voorziet in een "tijdelijke toegangsontheffing", waarvoor de Federatie ook dringend op zoek is naar opheldering over de voorwaarden. Hierdoor zouden auto's met een certificaat om milieuprestaties te bevorderen nog een jaar toegang krijgen tot Wallonië.  Dit laatste is bijzonder belangrijk voor Traxio, aangezien de garagesector investeert in een kader/label (Eco-Expert) via opleiding en apparatuur voor het meten van uitlaatgassen. De sector zal dus kunnen helpen om verbrandingsmotoren "op te kuisen" zodat ze voldoen aan de toekomstige normen die de overheid nog moet vastleggen, zodat voertuigen kunnen blijven rijden en grote herstellingskosten vermeden worden.

Opschonen in plaats van verbieden?

In plaats van deze voertuigen van de weg te verbannen, stelt Traxio de autoriteiten een andere aanpak voor: opschonen. In plaats van simpelweg de toegang tot of het gebruik van een beperkt aantal Euro 0-1-2-3 auto's te verbieden, zou het de moeite waard zijn om op grote schaal te investeren in het onderhoud en 'opschonen' van alle auto's met verbrandingsmotoren, ongeacht de Euronorm waartoe ze behoren. "Goed onderhouden auto's die een bepaald (nog door de politiek vast te stellen) emissieniveau niet overschrijden, zouden een bonus krijgen: er zou langer mee kunnen worden gereden. Tegelijkertijd kunnen we in de zeer nabije toekomst grootschalige vermindering van vervuiling realiseren die voor iedereen toegankelijk is," legt de federatie uit.

Een oplossing die heel logisch lijkt. Maar zullen de politici ook luisteren?

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in