Een nieuwe auto kopen is een kopzorg voor de helft van de Belgen
50% van de ondervraagden vindt de zoektocht naar een nieuwe auto 'moeilijk' en veel complexer dan tien jaar geleden, volgens een onderzoek uitgevoerd door Ipsos voor Toyota. In deze maand januari, die traditioneel wordt gedomineerd door het autosalon en de beroemde 'saloncondities', lijkt onzekerheid de boventoon te voeren onder kopers van nieuwe auto's. Tenminste voor degenen die een auto bezitten en geen zakelijke auto of auto van de zaak hebben. 44% van de ondervraagden zei dat ze niet wisten welke auto ze moesten kopen, voornamelijk vanwege een overdaad aan informatie (30% van de respondenten). Maar ook vanwege de prijs, die door 73% van de respondenten het belangrijkste argument blijft, vóór brandstofverbruik (44%) en betrouwbaarheid van het merk (41%).
De prijs, altijd de prijs
Het resultaat van dit alles is een hoge mate van uitstelgedrag: een op de drie mensen die van plan waren om binnen de komende twee jaar een auto te kopen, stellen hun aankoop uit. In 71% van de gevallen is dat omdat de prijs te hoog ligt, maar ook omdat de helft niet zeker weet welke motor en accutechnologie ze in de toekomst moeten kiezen. Het moet gezegd, het kopen van een nieuwe auto voor veel huishoudens de moeite waard is om twee keer over na te denken, aangezien de prijzen de afgelopen vier jaar enorm zijn gestegen. Toch geeft 52% van de autokopers nog steeds de voorkeur aan een nieuwe auto boven een tweedehands als het gaat om de overstap.
Hybrides en de inhaalrace
Degenen die besluiten de sprong te wagen of zich daarop voorbereiden, kiezen vooral voor benzineauto's (37%), maar hybrides winnen terrein en zijn nu goed voor meer dan een kwart van de aankoopintenties (27%). Daarachter staan diesel en elektrische auto's met een nek-aan-nekrace van 17%.