Elektrische Porsche Macan onthult zijn eerste geheimen

11mnd geleden | Nicolas Morlet

Porsche heeft zopas de eerste technische details onthuld van zijn Macan van de tweede generatie. Dit is een model dat 100% elektrisch wordt, maar dat uiteraard alle voorrechten van Porsche behoudt op het gebied van sportiviteit.

Om de Macan zonder camouflage te ontdekken, moet je nog even wachten. Voorlopig geeft de fabrikant alleen een paar foto's vrij van de preproductievoertuigen en een reeks technische details. We kunnen echter al wel raden dat de Macan een gestroomlijnder uiterlijk zal hebben dan het huidige model, om de aerodynamica te verfijnen, wat belangrijk is voor de actieradius van een elektrisch model. En de Macan krijgt natuurlijk de uitstraling van een kleine Cayenne, met name door zijn lichtsignatuur en de band die over de achterklep loopt. Het interieur krijgt drie schermen, waaronder één voor de voorpassagier, en het multimediasysteem wordt uitgerust met een nieuwe spraakassistent. Bovenal zal het navigatiesysteem de stops kunnen programmeren die nodig zijn voor het opladen tijdens lange reizen, waarbij de batterij wordt voorverwarmd om de oplaadsnelheid te optimaliseren. De batterij zal 270 kW aan gelijkstroom aankunnen, genoeg om 100 kilometer in slechts 4 minuten terug te winnen. En de kers op de taart: de batterij voorbereiden zal ook werken via Google Maps en Apple Maps, een primeur. De batterij, met een capaciteit van ongeveer 100 kWh, moet een actieradius van 550 tot 600 kilometer mogelijk maken.

Macan E 2024: echte Porsche

We hebben nog niet de kans gekregen om achter het stuur van deze Macan te kruipen, maar we hebben er al wel van kunnen proeven als passagier naast een fabrieksrijder van Porsche. De prestaties beloven niet minder dan indrukwekkend te zijn! Maar het is vooral de wendbaarheid die in het middelpunt van de belangstelling staat. De Macan zal een uitstekende balans genieten, waarbij het gewicht harmonieus wordt verdeeld tussen de voor- en achteras (48-52%). De vierwielaandrijving, die bij normaal gebruik achterwielaandrijving is, zorgt voor een uitstekende tractie. Als de omstandigheden daarom vragen, kan tot 60% van het koppel naar voren worden gestuurd.

Het chassis is voorzien van een aantal interessante mechanische oplossingen. Het Porsche Vectoring System remt het achterwiel aan de binnenkant van de bocht licht af om de rotatie van de auto te vergroten en verbetert ook de tractie. Daarnaast verbetert de tot 5 graden meesturende achteras het weggedrag bij lage snelheden door tot 80 km/u in tegenovergestelde richting van de voorwielen te sturen. Bij hoge snelheden stuurt ze in dezelfde richting als de vooras voor meer stabiliteit. De Macan lijkt dus echt uitgerust om wat tijd op het circuit door te brengen... terwijl hij toch heel speels blijft voor wie weet hoe hij ermee moet omgaan, waarbij het uitschakelbare ESP veel ruimte laat voor onversneden rijplezier.

Ook voor terreinritten

Nog verrassender was dat Porsche maar wat graag de off-roadprestaties van zijn nieuwste model wilde demonstreren. De elektrische SUV heeft zelfs een speciale off-roadmodus, die de bodemvrijheid met 40 millimeter vergroot. En hoewel het geen avonturier is, komt de Macan er met vlag en wimpel vanaf als het gaat om wegrijden op een helling, rijden op een zijhelling, afdalen van een modderige helling met behulp van Hill Descent Control of zelfs het oversteken van een doorwaadbare plaats!

Marktintroductie in 2024

De definitieve versie van de elektrische Porsche Macan wordt op 25 januari onthuld. Dan zullen we het volledige gamma en de capaciteiten van de auto kennen. De auto zal pas medio 2024 in de verkoop gaan.

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in