Elektrische auto's: de naakte waarheid volgens de baas van Ford
Volgens de baas van Ford, wiens Europese tak het voortouw neemt in de elektrificatie, met een 100% elektrische catalogus tegen 2030, is dat de deadline waarop we moeten wachten voordat een auto op batterijen dezelfde prijs draagt als een vergelijkbare auto op brandstof. Op dit moment is dat onmogelijk, omdat de prijs van elektrische auto's wordt bepaald door de batterijen. Zoals we allemaal weten, hebben batterijen zeldzame en dure materialen nodig. Maar hij voorspelt dat er een grote stap zal worden gezet wanneer elektrische auto's kleinere batterijen gebruiken en nieuwe technologieën die het gebruik van minder kostbare materialen mogelijk maken. Dan zullen de prijzen dalen. Maar desondanks zal de elektrische auto intrinsiek duurder blijven dan een conventionele auto. We zullen dus nog moeten wachten.
De menselijke tol
Jim Farley maakt er geen geheim van dat er overal moet bezuinigd worden voor die betaalbare elektrische auto. Er zullen veel minder mensen nodig zijn in de fabrieken om ze te bouwen. Er zullen veel minder mensen nodig zijn bij dealers, omdat elektrische auto's veel minder onderhoud nodig hebben. En we zullen ook veel minder dealers nodig hebben, omdat het bedrijfsmodel massaal overschakelt op online verkoop. Het minste wat we kunnen zeggen? Jim Farley verkoopt ons geen droom.