Elektrische auto's: na expansie, stagnatie
In de eerste negen maanden van 2023 steeg de verkoop van elektrische auto's met 43% ten opzichte van dezelfde periode in 2022. Maar niemand viert feest. Ford en GM hebben besloten om enkele grote investeringen te bevriezen, Mercedes kampt met tegenvallende verkopen van haar topmodellen, de eerste faillissementen liggen in het verschiet voor enkele van de talloze Chinese merken, en bij de VW Group komt er geen einde aan de afslanking en vertraging van de fabrieken van elektrische modellen, en zelfs tijdelijke sluitingen. Waarom is dit?
Early adopters
Bekende data-analysebedrijven zoals JATO Dynamics, GlobalData en The Langston hebben de zaak onderzocht. Ze hebben ontdekt dat, terwijl de verkoop stijgt, de orderboeken voor EV's er somber uitzien. VW, bijvoorbeeld, heeft de helft minder bestellingen dan op hetzelfde moment vorig jaar. Verkopen worden dus verward met leveringen. De realiteit is dat fabrikanten, nu ze eindelijk hun bevoorradingsproblemen hebben opgelost, grote aantallen voertuigen hebben geleverd die al lang in bestelling waren. En nu alle "early adopters" - die categorie klanten die graag als eerste iets nieuws invoeren - hun elektrische auto's hebben ontvangen, blijven de "normale" klanten over. Studies tonen aan dat onder hen de interesse in elektrische auto's stabiel blijft in plaats van toe te nemen. De obstakels voor aankoop blijven dezelfde: actieradius, oplaadnetwerk en aankoopprijs.
Rekening houdend met het feit dat de actieradius van betaalbare elektrische modellen naar verwachting niet echt zal toenemen voor 2025, voorspellen analisten ten minste twee relatief moeilijke jaren voor de verkoop van elektrische auto's. Ze zeggen ook dat elektrische auto's hun "vallei des doods" binnengaan. Dat noemen ze een situatie waarin de autoproductie veel groter is dan de vraag en de tweedehandsmarkt in waarde daalt. We beginnen te denken dat Toyota's gebrek aan enthousiasme om elektrisch te gaan rijden misschien wel een goede zet is geweest.