Elektrische auto's: nieuwe zorgen over Chinese overheersing

1j geleden | Maxime Pasture

Deze keer luidt verzekeraar Allianz Trade de noodklok over de opkomst van Chinese elektrische auto's.

In de afgelopen maanden heeft verzekeraar Allianz Trade 2 nogal verontrustende rapporten gepubliceerd over de toekomst van de Europese auto-industrie. Afgelopen mei zei Johan Geeroms, hoofd Risk Underwriting bij Allianz Benelux: "Vijftien jaar geleden heeft de Chinese overheid al zwaar geïnvesteerd in BEV's (batterij-elektrische voertuigen). Er werden grote staatsbedrijven opgericht en deze komen nu massaal op de Europese markt. De drie bestverkochte batterijauto's in 2022 zullen Chinees zijn. Binnenkort komen alle auto's uit China, of ze nu van een Chinees merk zijn of van Amerikaanse of Europese makelij. Ze voldoen aan alle Europese eisen.”

Deze Chinese hausse is een enorme klap voor de Europese economie als geheel, want terwijl Europa tot voor kort 's werelds grootste exporteur van auto's was, heeft China nu zijn plaats ingenomen.

Zorgwekkende afhankelijkheid

Meer recentelijk, in een rapport dat begin augustus werd gepubliceerd, uitte Allianz Trade zijn bezorgdheid over de controle van China over de kritieke materialen nodig voor de productie van batterijen: "China domineert het gebied van essentiële grondstoffen en controleert bijna alle zeldzame aardmetalen, wereldwijd 91% van het magnesium en 76% van de siliciumvoorraden. Evenzo heeft de Democratische Republiek Congo meer dan 60% van de wereldmarkt voor kobalt in handen, Zuid-Afrika 71% van het platina en Rusland 40% van de palladium. Als deze mineraalrijke landen zouden besluiten om een Organisatie van Metaal Exporterende Landen te vormen, zou dit de prijzen kunnen manipuleren, de bevoorrading kunnen verstoren en de internationale handel verder kunnen inperken, wat risico's met zich meebrengt voor landen die sterk afhankelijk zijn van import, met name de EU, Japan en Zuid-Korea".

Hoe kunnen we de opmars van China stoppen? Johan Geeroms: "We moeten kijken naar de handelsvoorwaarden. Politieke besluitvormers moeten er ook naar streven om de assemblee binnen de EU te behouden. Het is ook belangrijk dat de EU substantieel investeert in batterijtechnologie en lithium produceert voor eigen gebruik.”

Dus ja, Europa heeft een wet op kritieke materialen ingevoerd om een stabiele aanvoer van grondstoffen te garanderen, maar mogelijks komt die te laat... Sterker nog, met de alles-elektrisch-strategie (of toch zo goed als) voor 2035, schiet Europa zichzelf misschien wel in de voet, want als er niet snel iets verandert zal haar industrie daar niet beter van worden...

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in