Elektrische auto's kunnen twee keer zo duur zijn om te repareren
Het bekende autoverhuurbedrijf Hertz was een van de eerste op het elektrische autobal. Het bedrijf biedt zijn klanten sinds 2020 elektrische auto's aan. In 2021 kondigde het een bestelling aan van 100.000 Tesla's voor zijn wagenparken, een recordorder voor de fabrikant ter waarde van 4,2 miljard dollar. Het jaar daarop was het de beurt aan Polestar, waarbij het Amerikaanse bedrijf nog eens 65.000 auto's bestelde over een periode van vijf jaar. Het doel was destijds om uiteindelijk het wagenpark van voertuigen met verbrandingsmotoren te vervangen door elektrische exemplaren. Het Amerikaanse bedrijf had dus grote ambities op dit gebied!
Twee keer zo duur om te repareren
Sindsdien rijden de Teslas en Polestars van Hertz rond, soms met kleine of grote problemen. En dan loopt het autoverhuurbedrijf vast: de reparatiekosten zouden bij schade duizelingwekkend zijn. "Reparatiekosten voor botsingen en schade aan elektrische voertuigen zijn vaak twee keer zo hoog als voor vergelijkbare voertuigen met verbrandingsmotor", zegt Stephen Scherr, Managing Director van Hertz. Zo hoog zelfs dat het bedrijf blijkbaar besloten heeft om zijn aankopen op dit gebied te beperken, zonder te specificeren of dit eerdere overeenkomsten die al getekend zijn in twijfel trekt. De heer Scherr heeft aangekondigd dat hij zich "dienovereenkomstig aanpast", waarbij de ontwikkeling van zijn elektrische gamma "trager verloopt dan verwacht", maar positief blijft voor de toekomst: "We zullen sterker staan omdat we de reis zijn begonnen toen we dat deden".