Er worden meer elektrische auto's dan diesels verkocht in België!
Tussen januari en maart waren 15,8% van alle inschrijvingen zuiver elektrische wagens. Dat is 5,5% meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Dit betekent dat door accu's aangedreven auto's nu de diesel inhalen, die met slechts 11,2% van de registraties een bijna historisch dieptepunt heeft bereikt. Dit is 5,1% minder marktaandeel dan vorig jaar, maar belangrijker is dat diesel meer dan 20% heeft verloren in vergelijking met 2020, toen het nog goed was voor eenderde van de registraties.
Langzamere erosie van benzine
Hoewel het aantal registraties aanzienlijk hoger ligt dan vorig jaar (+27,2%), bevestigt benzine de daling die twee jaar geleden werd ingezet: 47,4%, ofwel 1,5% minder dan vorig jaar. Plug-inhybrides (17,2%, +1) en conventionele hybrides (7,6%, +0,1) winnen lichtjes. Dit betekent dat eenderde van de markt voor nieuwe voertuigen nu bestaat uit geëlektrificeerde voertuigen.
Markt met twee snelheden
Betekent dit dat de Belgen resoluut voor elektriciteit kiezen? Niet helemaal, want deze cijfers worden aangestoken door de beroeps- en bedrijfswagens. De aftrekbaarheid werd immers herzien, sterk in het voordeel van de elektrische wagens. Daarom hebben veel professionals en bedrijven de stap al gezet. De cijfers liegen er niet om: bij de professionele voertuigen is het aandeel van 100% elektrische wagens gestegen tot 21,4%, met nog eens 24% herlaadbare hybrides erbovenop. Onder particulieren halen deze twee motorisaties samen nog geen 10% van de markt!
Helaas lijken we steeds meer af te stevenen op een markt met twee snelheden, tussen degenen die baat hebben bij een "bedrijfswagen" en particulieren, voor wie elektrificatie te duur blijft.
Onder 100 gram
Laten we eindigen op een positieve noot: de gemiddelde CO2-uitstoot van inegschreven voertuigen is voor het eerst onder de 100 g/km gezakt. Om precies te zijn: 95 g/km, wat 10 g/km minder is dan vorig jaar.