Europa zou het verbod op verbrandingsmotoren kunnen uitstellen, volgens een topman uit de auto-industrie
Gevraagd over het onderwerp tijdens de presentatie van de nieuwe volledig elektrische Porsche Macan, gaf de heer Meschke toe dat er "op dit moment veel wordt gesproken over het einde van verbrandingsmotoren", eraan toevoegend dat hij "denkt dat het kan worden uitgesteld".
Er zijn een aantal redenen waarom de CFO van een van 's werelds meest productieve automerken dat denkt. Sinds eind vorig jaar is de verkoop van elektrische auto's sterk vertraagd. Sterker nog, verschillende fabrikanten hebben hun productielijnen al moeten inkrimpen of sluiten om zich aan te passen aan de afnemende vraag. Dit is vooral het geval in Duitsland, waar de aankooppremie is afgeschaft.
Belgische uitzondering
Het feit dat de prijzen nog steeds hoger liggen dan voor thermische equivalenten en de nodige ontwikkeling van betrouwbare en performante laadnetwerken in bepaalde Europese regio's - waaronder Wallonië - maken de Europese consumenten terughoudend. In België zal het gebruik van elektrische auto's in 2024 en de daaropvolgende jaren echter waarschijnlijk snel toenemen, vanwege de specifieke aard van onze markt, die vooral bestaat uit bedrijfswagens en waar de elektrische motor fiscaal het meest aantrekkelijk is.
Lobbyen?
We moeten ook opmerken dat Porsche doorgaat met de ontwikkeling van zijn synthetische brandstoffen, bekend als e-fuels, waarvoor Duitsland heeft gevochten om een vrijstelling te krijgen voor de periode na 2035, en zelfs heeft gedreigd om de uiteindelijke wet die de verkoop van auto's met verbrandingsmotor verbiedt, niet te ondertekenen.