Ferrari 12Cilindri: hallo Daytona?
De verwijzing naar zijn voorganger is op het eerste gezicht duidelijk, met de lange motorkap met zijn gebeeldhouwde rondingen en het zwarte front dat naadloos lijkt over te gaan in de koplampen. De achterkant is een voortzetting van de centrale 'Delta Wing'-cel en eindigt in kleine actieve vinnen boven de lichten die tussen 60 en 300 km/u uitklappen om aerodynamische ondersteuning te bieden. Ondanks de immense uitdaging om de motor aan de normen voor uitstoot en geluid te laten voldoen, belooft Ferrari dat het zijn V12-motor in leven zal houden zolang dat is toegestaan!
Ferrari en de twaalfcilindertraditie
De motor van de 12Cilindri is 6.496 cc groot en ontwikkelt 830 pk, een vermogen dat alleen door de achterwielen op de grond wordt overgebracht via een nieuwe achttrapsautomaat, die 30% sneller schakelen mogelijk maakt! De prestaties zijn formidabel: 2,9 seconden om van 0 naar 100 km/u te accelereren en 7,8 seconden om 200 km/u te bereiken. De topsnelheid bedraagt meer dan 340 km/u! Bovendien is deze Italiaanse schoonheid uitgerust met een innovatief systeem van onafhankelijk gestuurde achterwielen. Het wiel aan de binnenkant van de bocht kan worden gestuurd om de auto meer grip te geven in de bocht, terwijl het buitenste wiel op één lijn blijft. Er wordt gezegd dat dit het reactievermogen in een reeks bochten verbetert in vergelijking met een conventioneel gestuurde achteras.
De Ferrari 12Cilindri komt eind dit jaar op de markt en kost € 395.000.