Fiat 600e: de 500e voor gezinnen
Net als de 500e treedt de 600e in de voetsporen van zijn voorganger. Toegegeven, het uiterlijk is verleidelijker, de hoeken zijn geprononceerder en de lichten passen beter bij de stadsauto. Maar de rondingen, de algemene look en de duidelijke verwantschap met zijn kleine broertje blijven. Het minutieuze oog voor detail van de 600 is duidelijk zichtbaar in de specifieke logo's op de grille, zijschorten en diffusor achterop. Of het serieuze formaat van de velgen, tot 18 duim. Bovendien biedt Fiat, in lijn met zijn nieuwe politiek, zijn model alleen aan in kleuren die doen denken aan het land van herkomst: Sun of Italy, Sea of Italy, Earth of Italy, Sky of Italy, althans op de lanceringsversie LaPrima.
Rood, maar ook zwart en wit worden aangeboden op de (600)RED-versie, de nieuwe speciale serie waarmee Fiat zijn partnerschap met de in 2006 opgerichte aidsorganisatie verlengt.
Bekende technologie
Terwijl de 500e, ontwikkeld vóór de fusie tussen Fiat en PSA tot Stellantis, een eigen accu en motor heeft, is dit niet het geval voor de 600e. Het nieuwe model surft op de synergieën van de groep. Hij gebruikt de motor van 156 pk aangedreven door de batterij van 54 kWh die we al kennen van een breed aantal modellen, van de nieuwste e-2008 tot de Astra Electric en de ë-C4X, onder andere. Niets nieuws onder de zon, dus, maar de WLTP-actieradius wordt geschat op 406 of 409 kilometer, afhankelijk van het uitrustingsniveau. Opladen via gelijkstroom blijft beperkt tot 100 kW, maar standaard is op wisselstroom wel driefasig laden mogelijk (11 kW).
De nieuwe Fiat 600 is nu te bestellen en de eerste exemplaren komen in oktober op de Belgische markt. Prijzen zijn nog niet beschikbaar.