Fiat Grande Panda: in de geest van vroeger?

5mnd geleden | Quentin Pannaud

Fiat droomt van neoretro met zijn nieuwe Grande Panda, die een ode is aan het model uit 1980. Maar de nieuwkomer is 100% elektrisch en pakt een snelgroeiende niche aan: die van 'toegankelijke' stadsauto's.

In navolging van Jeep, Citroën en Lancia is het nu de beurt aan Fiat, dat deel uitmaakt van de Stellantis-groep, om in te stappen in de race voor betaalbare elektrische auto's, d.w.z. auto's die onder de symbolische grens van € 25.000 belanden! Het Italiaanse merk heeft al twee batterij-aangedreven modellen in zijn gamma, de 500e en de 600e SUV, maar voor de eerste moet je minstens € 30.400 betalen, ook al is zijn veelzijdigheid zeer beperkt. Fiat had er dus belang bij om een elektrische auto aan te bieden die betaalbaarder was dan de 500e en praktischer voor dagelijks gebruik. Hier is hij dan, in de vorm van de nieuwe Grande Panda!

Neo-retro Panda als elektrische lieveling

Nostalgische fans van de jaren tachtig zullen onmiddellijk de legendarische Panda uit 1980 herkennen, waarvan dit nieuwe model een behoorlijk geslaagde neo-retro herinterpretatie is. Net als zijn voorganger ziet hij eruit als een miniatuur-4x4, met een vierkant silhouet, een grote bodemvrijheid en grote zwarte kunststof kappen voor de bumpers en wielen. Let ook op het Fiat-logo, dat niet gecentreerd zit in de grille (de originele Panda gimmick), en de grote 'PANDA'-letters aan de onderkant van de portieren. Voorlopig zwijgt het merk nog over het interieur en de technische specificaties van het model, maar logischerwijs zou de Grande Panda gebaseerd moeten zijn op de architectuur van zijn neefje de Citroën ë-C3: 113pk-motor en 44kWh-batterij, voor een actieradius van 325 kilometer. Een schot in de roos?

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in