Fiat Panda Sport: kap maakt de monnik niet
Een waarheid als een huis: het is niet omdat je sneakers draagt, dat je 20 kilometer per dag kunt hardlopen. Bij de Panda Sport is het niet anders. Zijn sportoutfit die heeft hij omdat het cool is, omdat het hem past en omdat het uitstraling verleent. In deze tijden kan een beetje pep geen kwaad, en het is dit soort zelfspot dat het straatbeeld van onze steden ook een beetje opfleurt.
Eerlijk gezegd, met zijn matgrijze lak en zijn mooie sportvelgen grootte 16 duim, ziet de kleine Fiat er goed uit. Zullen we het eens krachtig stellen? Dit is een verademing ten opzichte van de eeuwige... 500. Wat allemaal niet wegneemt dat we nog altijd het meest fan blijven van de originele Panda.
Minder modieus, meer praktisch
Zijn mindere bekendheid is niet het enige dat de Panda van de 500 onderscheidt. Want hij is ook veel meer... - hoe zullen we het zeggen? - auto en niet zo'n mode-accessoire. Lange volwassenen hoeven zich niet in allerlei bochten te wringen als ze willen plaatsnemen op de achterbank. Trendy zijn is leuk, maar in het dagelijkse leven valt altijd veel te zeggen voor praktisch nut. Toch gaat het niet ten koste van de gezelligheid aan boord. Het interieur van de Panda stelt zich gastvrij op. De "sportieve" kuur krijgt onze duimen omhoog.
Geen krachtpatser
Dat gezegd zijnde, het is een feit dat de Panda - Sport of niet - moet roeien met riemen die hij al had. Onder de motorkap ligt de kleine 1,0-liter-driecilinder, een benzinemotor met microhybride technologie die... 70 pk en 92 Nm ontwikkelt. Pas op, als een goede Italiaans molentje stelt hij zich gul op in de eerste drie versnellingen. Het gaat vooruit. Zachtjes.
De volgende drie versnellingen zijn erg lang en onderstrepen de roeping van de auto: zuinigheid. De Panda doet het met verve. Over een gemengd parcours haalden we een gemiddelde van 5,4 l/100 kilometer. Nu vroor het tijdens onze test wel voortdurend en elke ochtendstart was geen cadeau voor het verbruik. Dus slecht heeft deze Fiat het er niet vanaf gebracht.
Conclusie
De Panda leeft ten onrechte in de schaduw van zijn zustermodel, slachtoffer van dat goed gecultiveerde mode-imago. Tijd voor een rechtzetting. Misschien heeft hij niet dezelfde hippe uitstraling, maar hij is wel fris en, het moet gezegd, in alle opzichten is dit een betere auto: wendbaarder, ruimer, praktischer, zuiniger en... goedkoper voor dezelfde uitrusting.
Met zijn mooie velgen, mistlampen en dat 7 duim groot aanraakscherm voor de multimedia telt u voor de Panda Sport uit deze test om te beginnen 12.490 euro neer. Ofwel de prijs van een 500 1.0l-basishybride. Toffe peer of hippe vogel? U kiest wat u doet voor dat geld.
WIL JE OOK EEN PROEFRIT MAKEN MET DEZE AUTO?
Sterke punten
- Mooie sportieve look
- Ruim en praktisch
- Competitieve tarieven
Totale score : 17/20
Fiat Panda Sport
Lengte: 3,69 m
Breedte: 1.67 m
Hoogte: 1,61 m
Koffer: 225-870 l
Gewicht: 1.055 kg
Gemiddeld brandstofverbruik: 5,3 l/100 km
Vermogen: 70 pk
Koppel: 92 Nm
Maximumsnelheid: 155 km/u
Acceleratie (van 0 tot 100 km/u): 14,7 s
CO2 (WLTP): 120 g/km
Basisprijs: 12.490 euro