Fisker presenteert drie nieuwe elektrische modellen, waaronder een compacte onder € 30.000

1j geleden | Nicolas Morlet

Na start van de leveringen van de Ocean, hield Fisker laatste donderdag zijn Product Vision Day. Op de show toonde het drie nieuwe modellen, waaronder een verbluffende roadster en een compacte auto met een instapprijs waar de Chinezen groen van jaloezie van zouden worden.

Het merk Fisker is nog maar net uit zijn as herrezen, en oprichter Henrik Fisker legt de lat al meteen hoog. In een show die bedoeld was om investeerders gerust te stellen en nieuwe aan te trekken, onthulde de CEO het gamma zoals hij dat ziet tegen het einde van het decennium.

Fisker Rōnin

Het meest exclusieve nieuwe model, en ook het model dat het verst verwijderd lijkt van een commerciële lancering, is de Rōnin. Deze grote vierpersoonsroadster komt een beetje over als de nazaat van de Karma uit begin 2010. Met een lage daklijn, prominente wielkasten en een uitgesproken gespierd uiterlijk. Deze grote GT met zijn achterwaarts scharnierende deuren wordt ook de vaandeldrager voor Fiskers technologie en het voertuig waarop het merk nieuwe oplossingen zal demonstreren. Hij moet meer dan 1.000 pk en een actieradius van bijna 1.000 kilometer bieden! Op dit moment is het slechts een mock-up, zonder interieur, wat betekent dat we hem pas over drie jaar in productie kunnen verwachten.

Fisker Alaska

Fisker is een Amerikaans merk, en dan kan een pick-uptruck niet ontbreken. Hij heet Alaska en is niets anders dan een Ocean met een achterbak en dezelfde motoren en accu's. Hij is dus veel compacter dan de Ford F-150 Lightning, RAM 1500 REV en Tesla Cybertruck, waartegen hij "de facto" zal worden gepositioneerd. De fabrikant heeft een oplossing gevonden voor het probleem van de beperkte laadlengte in vergelijking met zijn concurrenten: een verwijderbaar tussenschot achter de achterbank waarmee, eenmaal ingeklapt, zelfs de langste voorwerpen achter de voorpassagiers kunnen worden geladen. De auto wordt eind 2024 gelanceerd, voornamelijk op de thuismarkt.

Fisker Pear: het wapen van massaverleiding

Het derde nieuwe model is ongetwijfeld het meest interessant voor ons. De Pear werd al eerder aangekondigd en krijgt stilaan vorm. Pear staat voor 'Personal Electric Automotive Revolution'. Hij houdt het midden tussen een compacte auto en een compacte SUV en moet het merk Fisker binnen het bereik van zoveel mogelijk mensen brengen, met een vanafprijs die is aangekondigd op 29.000 dollar, of ongeveer 26.500 euro tegen de huidige wisselkoers. De fabrikant bewijst hiermee dat productie in China geen aboslute voorwaarde is als het gaat om het aanbieden van elektrische voertuigen tegen concurrentiële prijzen, want na de Ocean die in Oostenrijk werd geproduceerd en voor 42.000 euro werd verkocht, zal deze in de Verenigde Staten worden geproduceerd.

De Pear zal worden geproduceerd op een platform dat "35% minder onderdelen gebruikt dan het huidige", en wordt uitgerust met vierwielaandrijving en een royale batterij die hem een actieradius van 480 kilometer geeft.

Hoewel het nu al mogelijk is om een exemplaar te reserveren op de website van Fisker, wordt zijn komst op de markt pas medio 2025 verwacht.

Fisker E-Force

Als toetje lanceert Fisker nog het E-Force Pack voor de Ocean. Dit is een pack ontworpen voor avonturiers, met extra randbescherming, grotere bodemvrijheid, off-roadbanden, beter omhullende bumpers en een imposante dakdrager. Beschikbaarheid, afhankelijk van de markt, wordt verwacht in het eerste kwartaal van 2024.

Afgelopen juni begon Fisker met de levering van de eerste Ocean in de Verenigde Staten en bepaalde Europese markten, aangevoerd door Noorwegen, Duitsland, Nederland en Frankrijk. In België staat de lancering gepland voor het einde van het jaar.

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in