Ford Explorer EV 2024: Het aftellen is begonnen

1j geleden

Alhoewel we de winter in gaan, zijn er genoeg redenen om de terugkeer van de zomer te verwelkomen. En een van die redenen is dat, samen met de mooie dagen, ook Fords gloednieuwe 100% elektrische SUV op komst is.

Het is nu enkele maanden geleden dat het publiek kennismaakte met een gloednieuw voertuig, dat voor Ford een belangrijke stap naar een nieuw tijdperk betekende. Inderdaad, de Europese tak is al volop bezig met de beloofde overgang om tegen 2030 een 100% elektrisch merk te worden. Na de sportieve en dispruptieve Mustang Mach-E, die het begin markeerde van Fords toewijding aan deze nieuwe strekking, is het nu tijd voor bevestiging, met een voertuig dat als missie heeft een extreem breed publiek gerust te stellen, te overtuigen en voor zich te winnen. Het volstaat te zeggen dat de Ford Explorer EV van groot belang is voor het merk, dat niets aan het toeval heeft overgelaten.

Praktische vondsten

Bovenal heeft de Ford Explorer EV een look die de esthetische vormtaal van enkele van de meest kenmerkende SUV's uit de geschiedenis van het merk overneemt en ze zowel naar het tijdperk van de elektrificatie als naar 'Europese' afmetingen vertaalt. Zo is de auto 4,46 meter lang, wat hem tussen de Puma en de Kuga plaatst. Wat het formaat betreft, tenminste, want vanbinnen denkt de Explorer EV groot. Dankzij het elektrische 'skateboard'-platform, dat de impact van mechanische onderdelen op het passagierscompartiment minimaliseert, biedt de Ford Explorer EV uitzonderlijk veel ruimte aan boord, vooral op de achterbank. Dit spreekt voor de familiale roeping van het model, een die verder bevestigd wordt door de vele opbergruimtes. Opmerkelijk is de MegaConsole, een gigantisch opbergvak van 17 liter (eigenlijk meer een doos) dat plaats biedt aan drie flessen van 1,5 liter of een laptop van 15 duim. Op dezelfde manier wordt de Ford Explorer EV standaard geleverd met een kluis. Het grote centrale aanraakscherm van 15 duim is beweegbaar. Staat het omhoog, dan geeft het toegang tot een kleine opbergruimte, groot genoeg voor kleine waardevolle spullen. Laat het zakken om dit compartiment te verbergen, vergrendel de auto wanneer je hem verlaat en deze ruimte wordt ook vergrendeld. Goed bedacht!

Tot 340 pk

De Ford Explorer EV wordt in verschillende varianten aangeboden. Het instapmodel krijgt een elektromotor op de achteras en ontwikkelt 170 pk. Deze versie met één motor zal ook verkrijgbaar zijn met 286 pk. Aan de top, ten slotte, zal Ford een Explorer aanbieden met één elektromotor op elke as. Dit wordt een versie met 4x4 met een gecombineerd vermogen van 340 pk.

De accucapaciteit en actieradius worden nog bevestigd. We weten wel dat de Ford Explorer EV uitgerust zal zijn met efficiënte oplaadtechnologieën, zodat het slechts 25 minuten duurt om de accu op te laden van 10 naar 80% als je hem aansluit op een snellaadpunt.

Meer informatie volgt naarmate de lancering van de Ford Explorer EV nadert. Wanneer dat wordt? De historische fabriek van het merk in Keulen, die uitgebreid is gemoderniseerd voor de overgang naar het elektrische tijdperk, start de productie van het model aan het einde van de eerste helft van 2024. Je snapt het al: naast andere kwaliteiten zal de Ford Explorer EV ook 'made in Europe' zijn.

Klik hier voor meer informatie. 

(partner content)

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in