Ford Mustang GTD: raceversie voor de straat

1j geleden | Laurent Zilli

Ford onthult dit waanzinnige project voor de ultieme Mustang, geëxtrapoleerd van de GT3-raceversie, maar gehomologeerd voor de openbare weg. De Porsche 911 GT3 RS heeft iemand gevonden om mee te spelen.

GTD is niet langer de afkorting voor een sportief ogende diesel Golf. Ford heeft het zich toegeëigend en past het toe op een waanzinnige machine. Waar je naar kijkt is een Mustang die de weg op gaat met een reeks technische oplossingen die zijn geleend van de gloednieuwe Mustang GT3, die volgend jaar deelneemt aan de 24 uur van Le Mans. Het doel is om een ronde over de Nordschleife van de Nürburgring in minder dan 7 minuten af te leggen. Om dit te bereiken, hebben de ingenieurs de auto uitgerust met een speciaal ontwikkelde motor: een supercharged 5,2 liter-V8 met dubbele inlaten, die meer dan 800 pk levert bij zo'n 7.500 tpm. Maar vermogen is natuurlijk niet het enige wapen.

Chassis en aerodynamica

Zoals je kunt zien, maakt de auto gebruik van zeer intensieve aerodynamische verfijningen, waaronder een vlakke bodem ut carbon en beweegbare flappen in de neus. De enorme achtervleugel is ook van het actieve type. Vervolgens heeft Ford het gewicht aangepakt. De voorspatborden, motorkap, dak, kofferdeksel, dorpels, voorspoiler en diffusor zijn allemaal uit koolstofvezel, net als bepaalde elementen van het passagierscompartiment, waarvan nog geen foto's zijn vrijgegeven. Wat het chassis betreft, de meest in het oog springende verandering heeft betrekking op de achterwielophanging, die bestaat uit armen die zijn gekoppeld aan schokdempers die achter de achterbank zijn gemonteerd, als die tenminste niet is verwijderd. Klanten kunnen kiezen tussen gesmede aluminium of magnesium wielen, waarachter een carbonkeramisch remsysteem van Brembo schuilgaat. Dit is een echt racebeest dat Ford in een beperkte serie gaat produceren en op de markt gaat brengen voor een prijs van rond de 300.000 dollar. Zoals we in de inleiding al zeiden, is dit duidelijk een Porsche 911 GT3 RS. We kunnen niet wachten om te zien of de Mustang in de buurt kan komen van de tijd die de Duitser vorig jaar op de Ring neerzette: 6'49''328.

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in