Ford Puma ST Powershift 2023, leuk en zo handig
Door zijn 200 pk, manuele zesbak en heerlijk dynamische chassis, waarvan alleen de Ford-ingenieurs het geheim kennen, is de Puma ST, een feest van sensaties voor sportieve rijders. Met zijn mechanische kracht, wendbaarheid, precisie, spelgevoel en communicatie is hij een zowel technisch als passioneel meesterstukje dat al sinds zijn geboorte door critici wordt geprezen. Feit is echter dat hij bijna uitsluitend dit fijnproeverspubliek aantrekt. Kenners die weten wat ze zoeken en geen toegevingen willen doen aan het 'ouderwetse' plezier dat bestaat uit een krachtige motor en versnellingswissels met de hand. Blijkbaar vond iemand het op een dag jammer dat dit kleine juweeltje, de Puma ST, niet méér mensen gelukkig maakte.
Powershift
Dus werd het idee opgevat om de Puma ST Powershift te ontwikkelen, die datgene wat de ST zo bijzonder maakt - namelijk het chassis en het boeiende rijgedrag - in een 'rustiger', makkelijker te hanteren en geëlektrificeerde interpretatie giet. Onder de motorkap is de 1.5 EcoBoost van 200 pk vervangen door een van de meest briljante motoren van zijn generatie, de driecilinder-turbobenzine 1.0 EcoBoost, hier in de versie met 160 pk. Zoals in het hele Puma-gamma wordt deze motor nu standaard gecombineerd met een microhybridesysteem, dat af en toe 10 pk extra levert. De Puma ST Powershift levert daarom maximaal 170 pk en 248 Nm koppel. Genoeg om in 7,4 seconden van 0-100 km/u te accelereren. Dat is sneller dan de 'echte' Puma ST, die slechts 6,7 seconden nodig heeft, maar het verschil is verwaarloosbaar.
Deze spurtzucht is te danken aan de belangrijkste troef van de Ford Puma ST Powershift: de... Powershift. Dit is de naam van de zeventrapsautomaat met dubbele koppeling die bij de EcoBoost-motor van 170 pk wordt geleverd. Deze versnellingsbak is ook verkrijgbaar op andere versies van de Ford Puma, maar de instellingen zijn duidelijk aangepast aan de dynamischere ziel van de Puma ST. En dat is precies hoe deze Powershift-versnellingsbak het ST-gevoel 'democratiseert'. In het dagelijkse verkeer naar het werk maakt deze automaat de reis helemaal comfortabel en aangenaam. Maar daaronder zit het stimulerende weggevoel van het ST-onderstel. Een weggevoel dat de zintuigen prikkelt en er misschien wel voor zorgt dat je goesting krijgt naar meer. Er zijn maar een paar kilometer open weg en het inschakelen van de Sport-modus voor nodig om het te ontdekken. De Powershift-versnellingsbak wordt dan scherper en houdt bij het schakelen de versnellingen enkele tellen langer vast, of beter nog, laat de persoon achter het stuur de volledige controle nemen met behulp van de peddels die vlakbij de toppen van de vingers liggen.
Ford Puma ST Powershift : leuk en praktisch
Tot slot is de Ford Puma ST Powershift misschien wel de ideale versie van het Puma-gamma. Hij benadrukt het potentieel dat in het chassis van elke Puma schuilt. Hij bezit een motor die een behoorlijk vermogen aan een verantwoord gevoel paart. Hij heeft een automatische versnellingsbak die zich aanpast aan je behoeften en wensen. En hij bezit een racy look die je elke ochtend met plezier herontdekt. Dit alles in een cross-over die vanaf het begin werd ontworpen als gezinsauto, met alle praktische aspecten die dat concept inhoudt. Denk maar aan zijn klasseleidende verhouding tussen afmetingen en ruimte, een royaal bagagevolume van meer dan 450 liter en, nu we het toch over de bagage hebben, de slimme MegaBox, een ‘koffer in een koffer’ van 80 liter met een afvoerplug. Zo kan je spullen rangschikken en afspuiten, zoals bijvoorbeeld de rubberen laarzen van de kinderen als ze die net hebben gebruikt tijdens een boswandeling.
Meer informatie over de Ford Puma ST: https://www.nl.ford.be/alle-modellen/new-puma-st
(partner content)