Ford Ranger PHEV, de powerbank voor al je gereedschap
Hoe verrassend ook, er is eigenlijk geen pick-up op de markt met een plug-inhybride aandrijflijn. Zelfs de Jeep Gladiator (die binnenkort van de Europese markt wordt gehaald) was dat niet, terwijl zijn 'basismodel', de Jeep Wrangler, die wél heeft. De Ranger PHEV zal daarom een ongekend aanbod op de markt zijn, tenminste als Ford in de tussentijd niet wordt ingehaald. Het vandaag aangekondigde voertuig zal pas eind 2024 worden geproduceerd en begin 2025 in de verkoop gaan.
Mobiele batterij
Het is daarom begrijpelijk dat Ford nog niet veel onthult. Dit is wat we wel weten: de verbrandingsmotor die als basis dient voor het hybride systeem wordt de 2,3 liter-benzinemotor, en de combinatie zal meer koppel ontwikkelen dan de 600 Nm van de 3,0 liter-diesel. Verder krijgt het model een 4x4-transmissie en echte off-roadcapaciteiten, en zal tot 3.500 kilo kunnen trekken. De batterij zorgt voor een elektrische actieradius van 45 kilometer volgens WLTP. Maar wat volgens ons nog interessanter is, is dat de batterijvoeding kan worden benut via 220-voltstopcontacten in het passagierscompartiment en op de carrosserie. Professionele klanten zullen hierdoor hun elektrisch gereedschap kunnen gebruiken op bijvoorbeeld een bouwterrein dat nog niet is aangesloten op het elektriciteitsnet, zonder dat ze een stroomgenerator moeten meezeulen. Dat scheelt weer wat laadruimte in de bak achterop. Meer nieuws volgt... in de komende achttien maanden.