Forthing: een nieuwe Chinese fabrikant zet zijn zinnen op België, en Peugeot gaat dat niet leuk vinden
One Automotive, dat al BAIC, DFSK, JAC, Seres en SWM importeert, windt er geen doekjes om als het gaat om de aankondiging van de komst van het Chinese merk Forthing: "Sorry Peugeot, er is een tweede leeuw in België", luidt de kop op het persbericht. En inderdaad, aan het logo van de nieuwkomer te zien, zal het Franse merk waarschijnlijk snel reageren. Het is een witte gestileerde leeuw op een Frans wapenschild met een donkere achtergrond, zoals gebruikt door de fabrikant sinds de restyling uit 2021. Ofwel hetgeen gebruikt wordt op de nieuwste 308 en 408, maar nu ook op de gerestylede 208 en de nieuwe 3008. Het verschil? De Chinese leeuw staat er in zijn geheel op, terwijl Peugeot alleen het gezicht gebruikt. Het valt nog te bezien wat de reactie van de fabrikant zal zijn, aangezien Stellantis bekendstaat als een fervent verdediger van zijn symbolen, wat er lange tijd toe leidde dat Polestar van de Franse markt werd verbannen omdat hun logo te goed op dat van Citroën leek.
Forthing: met de trend mee
Qua modellen biedt Forthing meteen een compleet gamma aan dat bestaat uit de EVO, EVO BEV en U-Tour. De eerste is een compacte SUV die vergelijkbaar is met onder andere de Peugeot 3008 (toepasselijk) en Volkswagen Tiguan - het populairste segment op dit moment. Hoewel niet erg origineel, is het exterieur eigentijds en het model lijkt een paar troeven achter de hand te hebben. Te beginnen met het fraai vormgegeven interieur, waar de ronde ventilatieopeningen en de twee schermen van 10,25 duim onder een gemeenschappelijk inzetstuk doen denken aan interieurs van Mercedes. De bagageruimte van 370 liter lijkt daarentegen een beetje zwak voor zijn klasse. De motor is een 1,5 liter van Mitsubishi met 177 pk en een automatische versnellingsbak met zeven trappen, die ook kan worden omgezet naar LPG voor afstandsvreters.
Groot en goedkoop
Deze motor wordt gedeeld met de U-Tour, een 4,85 meter lange monovolume die zeven passagiers kan vervoeren over zijn drie zitrijen. Hoewel de stijl verre van Europees is, met zijn enorme grille en overdaad aan chroom, heeft het model andere troeven om te verleiden. Zo is er een flatterend interieur met volledig lederen bekleding en inzetstukken van koolstofvezel.
En er is een overvloed aan uitrusting, van een panoramisch dak en handenvrije toegang tot een hele reeks rij-assistenten en zelfs een geïntegreerde dashcam. Bovendien kunnen de voorzetels bijna horizontaal achterover leunen en samen met de achterzetels echte stapelbedden vormen, perfect om te relaxen tijdens een tussenstop bijvoorbeeld.
Een laatste pluspunt voor gezinnen die op zoek zijn naar ruimte met een beperkt budget: de prijs. De Forthing Evo is verkrijgbaar vanaf 31.490 euro, terwijl de U-Tour begint bij 32.990 euro!
Ook elektrisch
Tot slot biedt Forthing ook de EVO BEV aan. Deze heeft een unieke voorkant en wordt aangedreven door een 150 kW (204 pk) sterke elektromotor. De batterij van 85,9 kWh belooft een actieradius van meer dan 500 kilometer. Wederom voor een scherpe prijs: 39.995 euro.