GM keert ‘van bovenaf’ terug naar Europa
De Cadillac Lyriq, die in de VS al zo populair is dat de productie de vraag nauwelijks kan bijhouden, opent misschien wel een nieuw Europees hoofdstuk voor General Motors. De bestellingen zijn net geopend in Zwitserland, terwijl de verovering van andere markten al op de agenda staat voor 2025-2026, waaronder Frankrijk, Zweden en drie andere landen die nog moeten worden aangekondigd. De vraag is: maakt de Cadillac een kans? Wij zouden in ieder geval zeggen dat GM zijn positionering zorgvuldig heeft bestudeerd.
Tussen Tesla en de Duitsers
Ten eerste is de zeer gemiddelde kwaliteit van de Cadillacs uit de jaren 90 nu een verre herinnering en staan de interieurs van de fabrikant bijna op hetzelfde niveau als de concurrenten 'made in Germany'. Voor Tesla-producten is dat nog lang niet het geval. Met dit in gedachten is de Lyriq, met zijn 345 pk en actieradius van 530 kilometer, zijn typisch Amerikaanse uitrusting en zijn lengte van bijna 5 meter, voor ongeveer 85.000 euro (Zwitserse prijzen) aanzienlijk goedkoper dan bijvoorbeeld een BMW iX xDrive 40. Aan de andere kant is hij veel duurder dan een Tesla Model Y, die iets minder ruim is en, zoals we al zeiden, oneindig veel minder kwalitatief. Kortom, GM heeft er alles aan gedaan om een succesvolle comeback te maken in Europa. Het enige wat nog moet gebeuren is een goed distributienetwerk ontwikkelen en vervolgens het aanbod van modellen uitbreiden. Met andere woorden, we zullen de komende tien jaar niet overal in Europa Cadillacs zien.