Gaan we het einde zien van "all touch" in onze auto's?
Het is een trend die de afgelopen jaren is versneld met de ontwikkeling van elektrische auto's: de komst van steeds meer schermen en aanraakgevoelige bedieningselementen aan boord van onze auto's, die geleidelijk de goede oude knoppen en schakelaars vervangen. Airconditioning, koplampen, multimedia, rijhulp: op sommige modellen verdwaal je soms in een doolhof van functies om uiteindelijk de bediening te vinden die je nodig hebt. Een trend naar 'alles via aanraking' die stoort en zorgen baart...
Het risico van onoplettendheid op de weg
Euro NCAP, de Europese instantie verantwoordelijk voor het testen van de veiligheid van elk nieuw model dat op de Europese markt komt, luidt de noodklok. Het beschuldigt schermen ervan bestuurders af te leiden, waardoor ze gedwongen worden hun ogen van de weg te halen om de functie te vinden die ze nodig hebben, en die soms helemaal niet intuïtief te vinden is! De puntenscores zullen daarom veranderen en autofabrikanten belonen die de moeite nemen om fysieke knoppen te behouden voor de meest noodzakelijke bedieningselementen.
Nieuwe regels voor 2026
"De nieuwe Euro NCAP-tests die gepland zijn voor 2026 zullen fabrikanten aanmoedigen om aparte fysieke bedieningselementen te gebruiken voor basisfuncties, waardoor de tijd die wordt besteed aan het van de weg halen van de ogen wordt beperkt en veiliger rijden wordt bevorderd", legt een woordvoerder uit. Niets van dit alles is verplicht, maar recalcitrante merken lopen het risico hun 5-sterren beoordeling te verliezen, die kostbare lauwerkrans voor elk nieuw model dat op de markt verschijnt...