Ginetta Akula, serieuzer dan zijn naam doet vermoeden
Gine-wat? Ginetta is een kleine Britse sportwagenfabrikant, zoals zoveel andere aan de andere kant van het Kanaal. Het merk werd opgericht in 1958 en hoewel je een autoliefhebber moet zijn om te weten dat er straatmodellen van Ginetta zijn, weten circuitgangers dat Ginetta een grote naam is in de competitie, vooral in de enduranceracerij. En terwijl de sportdivisie altijd consistent is geweest, heeft de wegdivisie zijn ups en downs gekend. Nu keert Ginetta terug naar de openbare weg met een sportwagen met technische kenmerken die net zo monsterlijk zijn als het design.
Puur
Natuurlijk, het uiterlijk, dat zeer trouw is aan dat van een conceptcar die vijf jaar geleden in Genève werd onthuld, kan niet worden omschreven als fundamenteel mooi. Feit is dat alles aan de Akula ('haai' in het Russisch) gericht is op prestaties, maar in een puristische geest. Dus naast het ontwerp dat wordt bepaald door aerodynamische ondersteuning en koelingseisen, is er de mechanica. Vooraan (maar ver naar achteren in het midden geduwd) ligt een atmosferische 6,4 liter-V8. Deze stuurt 600 pk naar de achterwielen, via een handgeschakelde zesversnellingsbak of een zeventrapsbak met dubbele koppeling. Het chassis, de onderstelstukken en het koetswerk zijn gemaakt van carbon, dus dit stoute ding weegt slechts 1.190 kilo. De sprint van 0-100 km/u duurt 2,9 seconden en de Akula haalt een topsnelheid van 290 km/u. Binnenin is er airconditioning en een multimediasysteem, maar het draait allemaal om de racesfeer, met een stuur dat F1-waardig is en vaste stoelen. Het stuur en de pedalen zijn elektrisch verstelbaar. Er worden slechts twintig exemplaren geproduceerd (een eerbetoon aan de 20ste verjaardag van de overname van het merk door voormalig piloot Lawrence Tomlison), voor een prijs van 325.000 euro. Zoals we al zeiden, hier is niets om mee te spotten.