Gloednieuwe Ford Mustang behoudt zijn V8!
Hij zou elektrisch zijn, of op z’n minst hybride. Maar de Ford Mustang debuteerde op de Detroit Auto Show met een grote, nieuwe generatie 5-liter-V8-motor. CEO Jim Farley nam de gelegenheid te baat om de inzet van het merk voor verbrandingsmotoren te herhalen: "Ford versnelt zijn plan om verbrandingsmotoren te laten groeien, voegt connected technologieën en hybride opties toe aan zijn meest winstgevende en populaire auto's en investeert 50 miljard dollar in elektrische voertuigen tot 2026.” Dat betekent dus niet dat er in de toekomst geen hybride of elektrische versies zullen komen.
Spieren en groot scherm
De Mustang behoudt de gespierde schouders en het karakteristieke profiel van de vorige modellen. De achterkant is iets afgeslankt, terwijl de voorkant een hoekiger uiterlijk draagt en iets minder agressief is dan de voorganger. Voor het eerst zullen de verschillende versies op het eerste gezicht herkenbaar zijn, waarbij de GT (met V8-motor) een meer opengewerkte en gespierde voorkant krijgt dan de andere modellen.
Aan boord zijn de veranderingen veel duidelijker, met de invoering van een brede strook met digitale instrumenten en aangesloten multimedia. Dit is een essentieel element om Millennials en Generatie Z aan te spreken, aldus de fabrikant, die erop staat dat de cockpit het rijden en de prestaties vooropstelt. En natuurlijk maakt de technologische uitrusting een sprong voorwaarts met verkeersbordherkenning, intelligente adaptieve cruisecontrol met Stop & Go-functie, rijstrookassistentie en remassistentie bij achteruitrijden.
Dynamischer dan ooit
Naast de nieuwe V8 is de zevende Mustang sportiever dan ooit en biedt hij zes rijmodi, waaronder een Drag Mode voor scheurende startnumertjes. Voor de vernsellingsbak valt de keuze altijd op een tientrapsautomaat of een handgeschakelde zesversnellingsbak, met revmatching, die ervoor zorgt dat het toerental altijd optimaal is bij het schakelen.
Voor wie nog een streep verder wil gaan - op de baan in dit geval - is er een nieuwe Dark Horse-versie. Deze omvat een V8, aero en stuurinrichting stuk voor stuk geoptimaliseerd voor circuitgebruik. Dit model krijgt af fabriek het Performance Package, dat een verbeterd en lichter koelsysteem integreert, evenals een sperdifferentieel achteraan, naast anti-rolstangen met een grotere diameter en versterkte ophangingen. Ten slotte zal de Dark Horse Mustang ook drifts mogelijk maken via een "prestatiegerichte elektronische handrem", ontworpen "zowel voor beginners die hun driftvaardigheden willen leren en verbeteren, als voor deskundige chauffeurs die een wedstrijdklaar systeem willen".
Het is nog niet bekend wanneer (en of) deze V8 Mustangs naar Europa komen.