Goed nieuws voor Volvo Gent: de fabriek mag ook de kleine elektrische SUV EX30 produceren.
De aankondiging werd gedaan naar aanleiding van de eerste tests van de elektrische EX30 SUV, waarover je binnenkort meer kunt lezen op deze pagina’s. Tot nu toe had de autofabrikant de exclusieve productie van zijn meest compacte model toevertrouwd aan de Zhangjiakou-fabriek in China, eigendom van moederbedrijf Geely. Dit is een manier om de productiekosten te drukken en een lage introductieprijs te garanderen. Maar om de sterke vraag naar de auto aan te kunnen, zoals dat heet, zal de productiecapaciteit in de Gentse fabriek worden verhoogd om de EX30 op de lijnen te kunnen herbergen.
Volvo EX30: angst om bonus te missen?
Terwijl Jim Rowan, CEO van Volvo, deze keuze uitlegt als "logisch" om "te voldoen aan de sterke vraag over de hele wereld", kan het ook worden gezien als een wens om de kleine SUV niet te beroven van de milieubonus in landen waar deze regeling van kracht is. Frankrijk heeft al aangekondigd de bonus te willen reserveren voor auto's die in Europa zijn gebouwd, met een slimme truc om rekening te houden met de totale uitstoot, inclusief de productie. En andere landen zoals Duitsland denken er ook over na. Zelfs de Europese Unie, die momenteel een onderzoek uitvoert naar oneerlijke concurrentie met Chinese fabrikanten, buigt zich over de zaak.
De kleine SUV, die wordt verkocht tegen een aantrekkelijke introductieprijs van 38.990 euro, zou op bepaalde belangrijke markten veel minder concurrentieel zijn als hij de ecologische bonus (5.000 euro in Vlaanderen, 5.000 euro in Frankrijk, 3.000 euro in Duitsland, enz.) niet zou krijgen in vergelijking met bijvoorbeeld een Renault Megane E-Tech, een Peugeot e-2008 of een Hyundai Kona Electric, die er allemaal recht op hebben.