Hervorming autobelasting: "gewichtstaks" bekrachtigd

1j geleden | Laurent Zilli

Na jaren van discussie heeft het Waals Gewest eindelijk de hervorming van de autobelasting afgerond. Zoals verwacht is de nieuwe berekening geen goed nieuws voor grote elektrische SUV's.

Allereerst moet worden opgemerkt dat deze hervorming, die op 1 juli 2025 in werking treedt, alleen betrekking heeft op de BIV of belasting op inverkeerstelling, die bij elke nieuwe inschrijving verschuldigd is. De jaarlijkse verkeersbelasting blijft ongewijzigd. Wat is er nieuw? Zoals eerder vermeld, wordt naast de criteria vermogen, CO2 en type "brandstof" ook het gewicht van het voertuig aan de berekening toegevoegd.

 In gewoon Engels

Net als nu zal de "basis"-BIV dus hoger of lager uitvallen, afhankelijk van het vermogen van de motor. Dit eerste cijfer wordt vermenigvuldigd met een ander cijfer dat verband houdt met het gewicht. Als een voertuig zwaarder is dan het gemiddelde voertuig dat in het voorgaande jaar is verkocht, gaat de belasting omhoog. En omgekeerd, kan de belasting dalen. Hetzelfde principe geldt voor de "CO2"-vermenigvuldigingsfactor die wordt toegepast op niet-geëlektrificeerde voertuigen. Dan komt de "brandstofcoëfficiënt" in het spel. Voor benzine- en dieselvoertuigen wordt deze vermenigvuldigd met 1. Daar verandert dus niets. De belasting wordt echter verlaagd voor hybrides (coëfficiënt van 0,8), en nog meer voor elektrische voertuigen, waarbij de coëfficiënten variëren naargelang het vermogen. De vermindering kan oplopen tot 91% voor een elektrische auto van minder dan 120 kW, wat dus de toename als gevolg van het gewicht compenseert. Naar onze mening is deze nieuwe berekening vrij goed doordacht, aangezien zij bijvoorbeeld niet blindelings een SUV van 2,5 ton en 500 pk bevoordeelt onder het voorwendsel dat deze elektrisch is. Bovendien moet worden opgemerkt dat grote en/of gemengde gezinnen met minstens drie kinderen, die per definitie grotere en zwaardere voertuigen moeten kopen, zullen kunnen profiteren van een korting van 100 euro op de BIV voor een voertuig met een gewicht tussen 1.838 en 2.750 kilo.

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in