Het batterijpaspoort, echt een goed idee van Europa
Als het gaat om regels en normen voor de auto-industrie, is Europa niet altijd even geïnspireerd of vooruitziend. En dat is natuurlijk een understatement. Dus wanneer de eerbiedwaardige instelling een tekst opstelt die ons zo verbaast omwille van zijn oordeelkundigheid, dan moeten we dat ook zeggen. In dit geval gaat het erom dat elektrische auto's vanaf 2027 een "digitaal paspoort" bij zich moeten hebben. Iedereen zal er toegang toe hebben door het chassisnummer in te voeren of een QR-code te scannen. En welke informatie zal dit paspoort bevatten?
Koolstofvoetafdruk
Allereerst geeft het details over de batterij: waar deze is gemaakt, waar de materialen vandaan komen die zijn gebruikt tijdens het maakproces en hoeveel CO2 deze tot nu toe heeft uitgestoten. Consumenten vinden er ook informatie over de daadwerkelijke capaciteit van de batterijen, omdat sommige fabrikanten reclame maken voor brutocapaciteit, maar alleen nettocapaciteit echt kan worden gebruikt. En het percentage tussen het een en het ander kan variëren. Het paspoort geeft ook de theoretische degradatie van deze batterij na X jaar en X kilometer. Tot slot krijgen recyclingbedrijven toegang tot de exacte samenstelling van de batterij, waardoor ze deze efficiënter kunnen recycleren. Het is een beslissing die alleen maar goed kan zijn voor de transparantie in een markt die nog steeds relatief mysterieus is.