Het gekste busje ter wereld?
De beroemdste heuvelklim ter wereld vindt op 25 juni plaats op Pikes Peak, Colorado (VS). Om het best mogelijke resultaat te halen, heeft Ford zijn elektrische SuperVan grondig onder handen genomen. Terwijl versie 4.0 werd aangedreven door vier motoren, heeft versie 4.2 er nu nog maar drie. De reden? Gewicht besparen, natuurlijk. Als gevolg daarvan is het vermogen gedaald van 2.000 naar 1.400 pk, maar dat is nog steeds meer dan genoeg om een topper te zijn. Voor nog meer lichtheid krijgt hij ook gesmede magnesium wielen, die een fortuin kosten.
Kijk naar die spoiler
De aerodynamica van deze sportbus is ook verfijnd, niet om de SuperVan discreter te maken, maar om hem aerodynamische downforce te geven zodat hij in de bochten aan de grond blijft plakken. Dankzij de achterspoiler krijgt de SuperVan 4.2 bij 240 km/u bijna 2 ton downforce om hem aan de grond te houden. Zal het volstaan voor de Franse coureur Romain Dumas om hem naar de top van het podium te loodsen? Het antwoord volgt over drie dagen...