Het nieuwe vlaggenschip van de DS is uit

Sinds zijn oprichting tien jaar geleden heeft DS Automobiles gedroomd van het doorbreken van de heerschappij van Duitse merken in de premiumklasse. De DS 9 sedan, gelanceerd in 2020, moest die ambitie waarmaken als concurrent van de Audi A6, BMW 5-serie en Mercedes E-klasse. Maar het succes bleef uit: de DS 9 miste kracht (met maximaal een viercilindermotor), was te duur en te sterk verwant aan de Peugeot 508. Met wereldwijd slechts 7.000 verkochte exemplaren verdween het model eerder dit jaar uit de catalogus. Toch blijft DS vastberaden en kiest het nu voor een nieuwe aanpak. Het komende model, de DS 8, wordt volledig elektrisch en moet de reputatie herstellen.
Elektrische SUV-coupé ter vervanging van de DS 9
De DS 8, die volgend jaar wordt gelanceerd, verruilt het traditionele silhouet van zijn voorganger voor een SUV-coupé, vergelijkbaar met de nieuwe Renault Rafale. Dit model wordt langer en robuuster dan een sedan, maar slanker en eleganter dan een SUV. Op de eerste teaserfoto’s staan opvallende “750”-aanduidingen op de flanken. Is dat het vermogen? Nee, het is de actieradius: 750 kilometer op één lading voor de versies met het grootste accupakket. Dat is 50 kilometer meer dan de Peugeot e-3008, waarmee hij het STLA Medium-platform deelt. Zal hij dezelfde 230 pk leveren als zijn Peugeot-tegenhanger, of krachtiger zijn? Het antwoord volgt binnenkort, wanneer het productiemodel volledig wordt onthuld.