Hier is de DS N°8 zonder camouflage
Met het voortijdige einde van de DS 9 en de SUV DS 7 die langzaam zijn leeftijd begint te tonen, was het tijd voor DS Automobiles om met een nieuw vlaggenschip van Franse luxe te komen. En dat is precies wat ze deden. Het resultaat is een model dat het midden houdt tussen een sedan en een cross-over, waarbij niet alleen een nieuwe stijl wordt gepresenteerd, maar ook een geheel nieuwe naamgeving.
Over dat laatste is al het nodige gezegd, dus richten we ons nu op het interieur. Naar onze mening herdefinieert DS opnieuw hoe het anders kan dan de standaard Duitse premiumformule — en met smaak. Na een kijkje van binnen kunnen we bevestigen dat de afwerkingskwaliteit van topniveau is. De ontwerpers hebben kosten noch moeite gespaard met materialen als lasergegraveerd aluminium, blauw fluweel, hout en andere verfijnde afwerkingen. Het geheel straalt een gedurfde mix van innovatie en vakmanschap uit die de premiumklasse op frisse wijze doorbreekt.
Aangepast lakwerk
Het exterieur is uiteraard een kwestie van smaak, maar de proporties van de auto verdienen lof. De vakkundige mix van berline en cross-over, gecombineerd met opvallende details zoals het slanke achterprofiel en de statige voorkant, maken indruk. Een speciale vermelding gaat naar het tweekleurige lakwerk, dat de auto naar een hoger niveau tilt. Vooral de contrasterende motorkap springt in het oog — een chique detail dat voorheen vooral was voorbehouden aan prestigieuze merken, waar het vaak met de hand werd geschilderd.
DS Automobiles past hier een revolutionair industrieel proces toe dat werkt als een inkjetprinter. Hiermee kan een ultradunne verflaag met uiterste precisie rechtstreeks op de assemblagelijn worden aangebracht. DS claimde dat dit een wereldprimeur was toen de N°8 werd onthuld. Inmiddels heeft Mercedes een soortgelijk proces aangekondigd, maar DS blijft een pionier in deze verfijnde techniek.
Echt alleen elektrisch?
De DS N°8 is verkrijgbaar in drie volledig elektrische varianten, met een motor op de vooras of op beide assen. Het vermogen varieert van 230 tot 350 pk, terwijl de batterijopties bestaan uit een 74 kWh of 97 kWh accu, goed voor een actieradius van 600 tot 750 km.
Is dat alles? Officieel wel, maar er zit mogelijk meer in het vat. De strategische keuze voor deze configuraties werd gemaakt onder leiding van Carlos Tavares, die inmiddels niet langer aan het roer staat bij Stellantis. Bovendien is de DS N°8 gebouwd op het STLA Medium-platform, dat ook wordt gebruikt voor de Peugeot 3008/5008 en de toekomstige Citroën C5 Aircross — modellen die eveneens hybride varianten krijgen. Dat opent de deur naar mogelijke uitbreiding van het gamma.
Voorlopig is de kern van het DS N°8-gamma een versie met één motor (245 pk) en een actieradius van 750 kilometer. De prijs? Reken op zo’n 65.000 euro. Maar gezien de flexibiliteit van het platform, blijft de mogelijkheid van extra aandrijfopties zeker aanwezig.