Hier is de nieuwe Suzuki Swift, nog steeds trouw aan de hybride

1j geleden Nicolas Morlet

Suzuki vernieuwt zijn Swift, op de Europese markt een bijzonder belangrijk model voor het merk. Deze stadsauto nog altijd met een onderscheidend design, blijft evolueren, maar maakt vooral een sprong voorwaarts op het gebied van connectiviteit en technologie.

De officiële naam Swift Concept hield op de laatste Tokyo Motor Show niemand voor de gek: het was de nieuwe Suzuki Swift. Hij is meteen de eerste realisatie van het ambitieuze productplan van de fabrikant, deze vierde generatie wereldwijd (maar bij ons is het de zevende) en ligt qua stijl in lijn met zijn drie voorgangers. De rondingen zijn wat duidelijker ten opzichte van de voorganger, maar het algemene uiterlijk, de blik, de grille en het contrasterende dak blijven herkenbaar.

Scherm van 9 duim en herziene technologie

Ook het interieur is volledig herzien. Het heeft uiteraard een centraal scherm, nu 9 duim en is compatibel met Apple CarPlay en Android Auto voor het gebruik van de belangrijkste apps op uw smartphone. Aan de andere kant geeft Suzuki voor zijn instrumententellers niet toe aan de mode van de digitalisering, en dus treffen we goede oude naaldwijzerplaten.

De stadsauto gaat er enorm op vooruit op het gebied van actieve veiligheid, met onder meer een nieuw noodremhulpsysteem met dubbele sensoren, actieve rijstrookhulp, adaptieve cruisecontrol en zelfs verkeersbordherkenning en blindehoekdetectie. Genoeg om de Swift op één lijn te zetten met zijn Europese concurrenten.

Altijd hybride, 4x4 optioneel

Bij de lancering wordt de Swift nog steeds aangeboden met een microhybridemotor op 12 volt. De 1,2 liter-driecilindermotor wordt als nieuw gepresenteerd door de fabrikant, die aankondigt dat hij nog zuiniger en efficiënter is dan de vorige, vooral dankzij zijn hogere koppel bij lage toerentallen.

Bovendien behoudt de Japanner een van zijn vrijwel unieke kenmerken op de markt: de mogelijkheid om voor een vierwielaangedreven variant te kiezen. Het AllGrip Auto-systeem grijpt in wanneer het merkt dat de voorwielen grip verliezen en schakelt daarop de achterwielen in. Een argument dat in regio’s met een strenger klimaat dan in ons kleine landje doorslaggevend kan zijn.

Noch de marketingdatum, noch de prijzen in België zijn al bekendgemaakt.

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in