Historische staking in Amerikaanse autofabrieken

1j geleden | Nicolas Morlet

Drie Amerikaanse fabrieken van Ford, General Motors en Stellantis staken sinds afgelopen donderdag. Dit is de eerste keer dat de Big Three gelijktijdig worden getroffen door een staking. De machtige vakbond UAW (United Auto Workers) eist nieuwe cao's op een moment dat de verkoop van nieuwe auto's aan de andere kant van de Atlantische Oceaan weer aantrekt.

Sinds donderdag middernacht staken 12.700 van de 146.000 leden van de vakbond United Auto Workers (UAW) in de Verenigde Staten. Onder hen zijn werknemers bij General Motors in Wentzville (Missouri), Ford in Wayne (Michigan) en Stellantis in Toledo (Ohio). Drie fabrieken die door de UAW zijn uitgekozen om tegelijkertijd de Big Three, de drie grote Amerikaanse concerns, te treffen om een als historisch bestempelde beweging te beginnen, die de andere productielocaties al waarschuwde klaar te staan om het voorbeeld te volgen als de onderhandelingen vastlopen. Dit dreigement werd zondag herhaald door UAW-baas Shawn Fain op CBS.

Betere voorwaarden

Wat eisen de vakbond en de arbeiders precies? Nieuwe onderhandelingen over de arbeidsovereenkomsten. In het bijzonder een loonsverhoging van 40% over vier jaar, gerechtvaardigd door de financiële offers tijdens de Covid-crisis en de daaropvolgende recessie. Ze worden ook gemotiveerd door de recordwinsten - meer dan 20 miljard dollar - die de Big Three sinds het begin van het jaar hebben geboekt, op een moment dat de Amerikaanse (en wereldwijde) automarkt weer in de zwarte cijfers lijkt te zitten. Het enige probleem is dat de besprekingen twee maanden geleden zijn begonnen. De fabrikanten stellen "slechts" verhogingen van 20% tot 21% voor over deze periode. Daarom heeft de UAW besloten om druk uit te oefenen op het management.

Een staking die niet goed afliep

Natuurlijk betreurden deze managers de staking in de media. Jim Farley, CEO van Ford, reageerde op CNBC en zei dat Shawn Faith alleen "een historische staking in de drie groepen" wilde, terwijl de autoreuzen "geschiedenis wilden schrijven met een historische overeenkomst". Mark Reuss, hoofd van General Motors, betreurde de staking, die "een zeer, zeer triest resultaat" van de besprekingen was, en waarschuwde voor de sociale en economische gevolgen die het zou kunnen hebben, erop wijzend dat "voor elke persoon die niet werkt in onze fabrieken, zes andere leden van de gemeenschap niet werken".

De impasse zou deze week kunnen verhevigen als er geen significante vooruitgang wordt geboekt.

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in