Hoge druk noopt Volkswagen tot crisisberaad
Wankelt de Volkswagen-kolos op zijn troon? Zover is het nog niet, maar de dreiging wordt ernstig genoeg geacht, want Herbert Diess en Ralf Brandstätter, respectievelijk baas van de Volkswagengroep en van het gelijknamige merk, benoemen haar zonder omhaal. De heren maken zich vooral zorgen over de machtsstijging van de Chinese fabrikanten. Op hun oosterse thuismarkt is het Duitse merk zeer goed gepositioneerd, maar de jongste maanden keren klanten zich af en verkiezen lokale fabrikanten, die vaak verder staan op het gebied van elektrificatie.
De andere bedreiging is volgens de twee managers Tesla. Zowel de Amerikanen als de Chinezen zouden "sneller en goedkoper" produceren dan Volkswagen. Zo zou Tesla zijn Model 3 drie keer sneller produceren dan de ID.3, ook al moet de Gigafactory in Berlijn zijn productie nog opstarten.
Snellere transformatie
Om dit op te vangen moet de Duitse fabrikant de transformatie van zijn fabriek in Wolfsburg versnellen. Die zit momenteel onder haar capaciteit, terwijl de productie van het toekomstige elektrische vlaggenschip van het merk pas voor 2026 op de planning staat. "Te laat", volgens Daniel Cavallo, hoofd van de ondernemingsraad van de fabriek, geïnterviewd door het agentschap Automotive News. "De site heeft een snellere transformatie naar e-mobiliteit nodig", sluit hij af.