Honda valt aan: drie nieuwe modellen voor het einde van het jaar
Over het algemeen kun je zeggen dat Honda er goed voor staat als het in Europa één nieuwe auto per jaar uitbrengt. Maar deze keer is het feest! Hier zijn liefst drie nieuwe modellen die voor hun debuut niet wachten op volgend jaar. Twee verschijnen al in de herfst.
Nieuwe CR-V
De familiale SUV CR-V arriveert in een gloednieuwe generatie. Hoewel hij nog steeds herkenbaar is, heeft hij een aanzienlijk vernieuwd uiterlijk. Hij zal nog steeds als hybride worden aangeboden, maar nu met het uitstekende (en zeer originele) systeem dat in de nieuwe Civic werd geïntroduceerd. Op basis hiervan heeft Honda ook een nieuw plug-inhybride systeem ontwikkeld, dat een elektrische actieradius van 84 kilometer claimt. In beide gevallen bedraagt het gecombineerde vermogen 184 pk. Het slechte nieuws is dat de CR-V, ondanks het feit dat hij 10 centimeter langer is dan de huidige generatie (nu 4,7 meter), zijn zevenzitsoptie verliest.
ZR-V
Nu de CR-V door zijn groei wat ruimte neemt op de compacte HR-V, gaat Honda "het gat vullen" met een nieuwe coupé-achtige cross-over, de ZR-V met ene lengte van 4,57 meter. Hij heeft dezelfde hybride aandrijflijn als de Civic en de nieuwe CR-V. Honda belooft een rijervaring die lijkt op die van een sedan (toevallig de Civic?), in overeenstemming met de dynamische uitstraling van het model. De officiële cijfers? 5,7 l/100 kilometer en 130 g CO2/km, maar we weten uit ervaring dat deze aandrijflijn tot veel meer in staat is als je weet hoe je ermee om moet gaan.
e:Ny1
In de reeks “het kind moet een naam hebben” heeft Honda goed werk geleverd met deze, waarvan we niet zeker weten hoe we hem moeten uitspreken. Gezien de grote gelijkenis noemen we dit de elektrische HR-V. Hoewel ze visueel erg op elkaar gelijken, is deze gebaseerd op een totaal ander platform, een zuiver elektrisch. In cijfers heeft hij een motor met 204 pk en 310 Nm, een batterij van 68,8 kWh met een WLTP-rating van 418 kilometer, en een snellaadvermogen tot 78 kW. Dat is niet veel volgens de huidige normen, maar we zien dat tussen Honda, Toyota en Mazda de Japanse fabrikanten, in plaats van zich te vergalopperen in de hectische race die de ontwikkeling van elektrische auto's kenmerkt, rationele en verstandige keuzes maken op het gebied van energie. Het zou ons niet verbazen als de toekomst hen op de lange termijn gelijk geeft.