Hyundai gaat vanaf 2025 verbrandingsmotoren op waterstof produceren

1j geleden | Laurent Zilli

In plaats van alles in te zetten op elektrische batterijen, heeft de Koreaanse fabrikant aangekondigd vanaf 2025 verbrandingsmotoren op waterstof op de markt te brengen.

Waterstof is een onderwerp dat Hyundai al lange tijd bezighoudt, aangezien de Koreaanse fabrikant met de Nexo SUV, het enige voertuig op de markt met de Toyota Mirai, op waterstof rijdt. Het verschil is dat deze modellen waterstof in een brandstofcel gebruiken om elektriciteit te produceren. Het gaat hier om een bijna traditionele verbrandingsmotor, waarbij waterstof daadwerkelijk als brandstof wordt gebruikt. Toeval of niet, Hyundai sluit zich met dit idee aan bij... ToyotaL De Japanse reus heeft enkele maanden geleden aangekondigd dat het een waterstof V8 wilde ontwikkelen, misschien om een toekomstige supercar van Lexus mee uit te rusten.

Zware toepassingen

Groot verschil: de door Hyundai aangekondigde motor heeft een cilinderinhoud van... 11 liter. Hij ontwikkelt 400 pk en 1.700 Nm bij 2.000 tpm. Zoals u kunt zien, is het doel om "grote machines" uit te rusten, zoals werfmachines, zware vrachtwagens en bussen. De fabrikant heeft het over een kostenbesparing van 25 tot 30% van de klantprijs in vergelijking met een voertuig met brandstofcel of batterij. De industrialisatie zou zeer gemakkelijk zijn, want Hyundai zou zijn huidige motorenfabrieken kunnen gebruiken, met zeer beperkte aanpassingen. Daarom zou de productie al in 2024 kunnen beginnen, en de massaproductie al in 2025 kunnen worden bereikt. Grote motoren eerst, kleine motoren later?

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in