Hyundai toont interesse in de tuk-tuk

Het wordt riksja of tuk-tuk genoemd. Het is het meest iconische transportmiddel in India en in die hele regio van de wereld, en deze markt is al lang niet meer exclusief in handen van het Italiaanse Piaggio. Het is dan ook logisch dat grote mobiliteitsbedrijven zoals Hyundai hierin geïnteresseerd zijn. In samenwerking met TVS Motor Company, dat al riksja’s produceert, heeft het Koreaanse merk twee concepten gepresenteerd: een met drie wielen en een met vier wielen.
Ook in Europa?
Tot de kenmerken van deze concepten behoren een verstelbare bodemvrijheid, waarmee het voertuig moessons en overstroomde wegen zou kunnen trotseren, hittebestendige verf, regenbestendige en gemakkelijk afwasbare interieurmaterialen, en een scherm aan de voorkant waarop verschillende berichten kunnen worden weergegeven. Tot op heden is er niets bekend over de technische specificaties, een mogelijk productieplan of een eventuele commercialisering in Europa. Toch kunnen we ons perfect voorstellen dat de vierwielige versie dienst zou kunnen doen als servicevoertuig in grote vakantieparken, en de driewielige versie als shuttle voor luxe hotels. Piaggio heeft tenslotte met succes een gelimiteerde serie van de Calessino op de markt gebracht, een onweerstaanbare "personenvervoersversie" van zijn legendarische Ape. Bovendien zien we fietstaxi’s steeds vaker in Europese hoofdsteden. Dus waarom geen elektrische tuk-tuk van Hyundai?