"Ik beleefde een droom”

1j geleden | Maxime Pasture

Op de avond van donderdag 1 juni 2023 beleefde ik een droom: ik nam deel aan een rally aan het stuur van een Continental GT Speed Cabriolet, die me van Brussel naar het circuit van de 24 uren van Le Mans zou brengen. En dat allemaal om de honderdste verjaardag van de meest legendarische uithoudingsrace te vieren...

Toen ik begon te dromen, was ik bij de Mercedes-dealer in Drogenbos voor de voorstart van de rally. Daar kregen we een roadbook, een briefing en... in mijn geval, alleen aan boord van mijn magenta gekleurde ros, een Tripy. Een prachtig instrument, voor wie er nog nooit van gehoord heeft, opmerkelijk efficiënt en betrouwbaar. In feite laat de Tripy de notities uit het roadbook automatisch zien, heel eenvoudig.

De volgende ochtend kwam de vrolijke groep deelnemers (bijna veertig!) samen bij Bentley Brussels, waar ik bezit had genomen van de Continental GTC Speed die met zijn lak Purple, een onuitwisbare indruk zou maken van Brussel tot Le Mans. Voor deze rally 'En route vers le centenaire des 24 Heures du Mans' had de zeer dynamische Belgische delegatie van de ACO (zie kader) een geweldig idee: alleen merken toelaten die de legendarische uithoudingsrace van Le Mans hadden gewonnen en importeurs vragen het spel mee te spelen door een paar auto's uit te lenen. Bentley, BMW, Peugeot, Alfa Romeo, Alpine, Jaguar, Mercedes, Mazda, Audi en Toyota reageerden positief. Natuurlijk was Porsche, met de meeste overwinningen in de Sarthe (19), vertegenwoordigd in de rally, net als Ferrari, Aston Martin en Ford. Zelfs al ontbraken McLaren en Bugatti, getuigt dit toch van het grote succes van deze rally voor ons kleine België!

Geheime tunnels

Eigenlijk is succes het sleutelwoord in deze hele droom die ik heb meegemaakt: van het roadbook tot de bezochte plaatsen en restaurants, en niet te vergeten zondag 4 juni, de testdag van de etmaalrace. Tijdens deze dag konden we de paddocks bezoeken, de beroemde Bruno Vandestick-commentatorcabine, het podium en enkele geheime tunnels van het circuit (ja, ja!). En niet te vergeten konden we zaterdagmiddag met onze auto bijna de hele lengte van het circuit van Sarthe afrijden: een magisch moment, in het zog van de officiële Porsche 911 Turbo Safety Car!

Het was een lange, levendige dag, een echte gelegenheidsrally met maar liefst 410 kilometer afgelegd op de eerste dag. Maar al met al een geweldige sfeer en een gegarandeerde glimlach. Als je volgend jaar dezelfde droom wilt beleven als ik, weet je wat je te doen staat: lid worden van ACO Belgium!

Wie is de ACO België?

De ACO, Automobile Club de l'Ouest, is de bedenker en organisator van de 24 uren van Le Mans (voor het eerst gehouden in 1923). De club werd opgericht in 1906 en heeft nu wereldwijd 30.000 leden. Er is net een delegatie opgericht in de VS!

De Belgische delegatie van ACO België, opgericht in 2016, zal binnenkort 300 leden tellen. Naast een jaarlijkse rally organiseert de club conferenties en debatten met piloten, een vertoning van de jaarlijkse film van de 24 uren van Le Mans, tentoonstellingen, enz. Alle fans van motorsport, het World Endurance Championship en in het bijzonder de 24 uren van Le Mans zijn welkom.

Stuur voor meer informatie een e-mail naar club.aco.belgium@gmail.com

Aan het stuur van de Bentley Continental GT Speed Cabriolet

Comfort, gebruiksgemak en een 6.0 W12-biturbomotor met 659 pk en opmerkelijke souplesse met 900 Nm beschikbaar vanaf 1.500 tpm. Deze Continental GTC Speed is ongelooflijk stabiel op hoge snelheid, efficiënt in de bochten dankzij de vierwielsturing en niet te laag om de - te vele - verkeersdrempels op de Franse wegen aan te kunnen. Het was misschien wel de beste GT voor deze rallyrit. Bovendien opent het dak in slechts 19 seconden tot 50 km/u. Wat wil je nog meer? We waarderen ook het driezijdig roterende scherm, een opmerkelijke exclusiviteit op de automarkt. Door op de knop 'Screen' te drukken, verdwijnt het grote 12,3 duim grote aanraakscherm om slechts drie boordinstrumenten weer te geven (thermometer, kompas, stopwatch). In ons voorbeeld was alles uitgelijnd met het dashboard in koolstofvezel... Met het gebruiksvriendelijke digitale dashboard en de head-updisplay, zelfs als je het centrale touchscreen verbergt, heb je nog steeds alle navigatie-informatie voor je. Kortom, zoals we zagen bij de presentatie in het voorjaar van 2019, is alles aan deze GT voortreffelijk doordacht. Wat een beleving!

Vanaf 300.000 euro.

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in