Inschrijvingen juni 2021: autoverkoop herstelt langzaam
De slechte maand juni legt de vinger op de wonde van een nieuw probleem: het tekort aan halfgeleiders, dat nu al enkele maanden de wereldwijde productie in zijn greep heeft. Veel fabrikanten waren gedwongen - en zijn dat nog steeds - hun lijnen stil te leggen, waardoor de leveringen aan klanten vertraging opliepen.
In de eerste helft van het jaar is de markt met 7,3% gestegen ten opzichte van 2020, een jaar dat werd geplaagd vele weken van sluiting. Maar ook in vergelijking met een normaal jaar, 2019, blijven de cijfers zwak: -25,1%. Automobielfederatie Febiac verklaart de krimp ook door de afwezigheid, voor het eerst in 60 jaar, van het autosalon. Gewoonlijk vertegenwoordigt dat toch 20 tot 40% van de jaarlijkse inschrijvingen, afhankelijk van de fabrikant.
Duitse auto's aan de leiding
Wat de cijfers nog laten zien is dat de Belg steeds meer verknocht geraakt aan Duitse merken. In juni bleef Volkswagen (marktaandeel: 10,44%) Audi (9,06%), BMW (8,89%) en Mercedes (6,81%) voor. Voor de eerste helft van het jaar blijft BMW aan de leiding (10,27%) vóór Volkswagen (9,08%) en Peugeot (8,06%).