Is Elon Musk de James Bond van de auto-industrie?
Is er sprake van kwaad bloed tussen Musk en China, waar tienduizenden auto's worden geproduceerd en tegen soldenprijzen worden verkocht in heel Eurazië? Of is dit een 'simpele' vergeldingsmaatregel tegen het groeiende wantrouwen in het Westen? Wat volgt is in elk geval de definitie van ironie. Hoewel de eerste berichten hierover al enige tijd oud zijn, lijkt het erop dat het fenomeen de laatste tijd in een stroomversnelling is geraakt: Tesla-rijders worden steeds vaker geweerd van bepaalde wegen, gebieden en gebouwen in het land. Dit varieert van gevangenisgebieden tot bepaalde luchthavens en congrescentra. De reden? Tesla's "verzamelen waarschijnlijk gevoelige geografische en topografische gegevens". Kortom, China verdenkt elke Tesla ervan een spionagemiddel voor het Westen te zijn, net zoals het Westen (geleid door de VS) Chinese bedrijven zoals Huawei ervan verdenkt ons te bespioneren.
"Panic-mode”
Nu we het toch over "Musk en China" hebben, de vreemde Tesla-baas, die tot nu toe zo zelfverzekerd was en zo snel met zijn neus op de Chinese concurrentie neerkeek, heeft zojuist zijn eerste verklaring in paniekmodus afgelegd. Reuters meldt dat Elon Musk tijdens een virtuele conferentie met de financiële pers zei dat "als er geen handelsbarrières worden opgeworpen, de Chinese merken de meeste andere wereldwijde autofabrikanten zullen slopen". Verder beschreef hij BYD als een uitstekend merk en een van de meest concurentiële merken ter wereld. Genoteerd.