Is Elon Musk schadelijk... voor elektrische auto's?
De gespecialiseerde site Automotive News Europe meldt dat leasemaatschappijen nu aan fabrikanten garanties vragen over de restwaarde van elektrische auto's aan het einde van het contract. Om het te verduidelijken: wanneer deze bedrijven een auto in hun aanbod opnemen, houden ze rekening met een geschatte restwaarde aan het einde van het leasecontract, en dit beïnvloedt de maandelijkse huur die de klant van de leasemaatschappij zal betalen. Als de auto aan het einde van de dag voor veel minder wordt verkocht dan aanvankelijk voorspeld, ziet het leasebedrijf zijn winst dalen. En terwijl deze voorspellingen al eeuwenlang perfect worden beheerst, werkt het systeem niet goed bij elektrische auto's.
Prijzenoorlog
De reden? Aan de ene kant het feit dat zelfs tweedehands elektrische auto's nog steeds duur zijn en niet goed verkopen, maar vooral het feit dat Elon Musk een verbijsterende prijzenoorlog is begonnen, waarbij hij de prijs van zijn auto's soms in één keer met 10.000 euro verlaagt. Sommige concurrenten volgen dit voorbeeld, de waarde van gebruikte auto's lijdt eronder en leasemaatschappijen zijn er niet blij mee. Daarom heeft de gigant Hertz in januari voortijdig 20.000 elektrische auto's van de hand gedaan (en dat is nog maar het begin) en heeft Sixt, het grootste autoverhuurbedrijf van Europa, besloten om Tesla uit zijn assortiment te halen. De laatste ontwikkeling: leasemaatschappijen vragen fabrikanten om garanties, wat betekent dat ze moeten toezeggen dat ze hun auto's terugkopen tegen een vooraf vastgestelde prijs wanneer het leasen afloopt. Dit zal de winstgevendheid van elektrische auto's alvast niet ten goede komen...