Izera: Polen kiest voor Chinese EV-technologie
Twintig jaar na de ondergang van de FSO Polonez, de laatste massageproduceerde auto uit Polen, bereidt het land zich voor op de lancering van een nieuwe autofabrikant, genaamd Izera. Er wordt al maanden via allerlei kanalen gezinspeeld op het merk dat zich nog steeds in de ontwikkelingsfase bevindt. Het zal in eerste instantie een 100% elektrische SUV en vijfdeurs-sedan produceren. Voor de technologie heeft Polen echter China boven Europa verkozen.
China, kampioen elektrische voertuigen
Het is de Chinese fabrikant Geely waarmee Izera zijn krachten zal bundelen. Het partnerschap omvat de levering van een 100% elektrisch platform voor toekomstige modellen. Het besluit is verrassend op een moment dat Europa de dreiging van China in de automobielsector begint te meten. Hebben Stellantis, Volkswagen of Renault geen geschikte platformen of technologieën? Door panisch de kosten te willen beperken, reiken we te gemakkelijk naar China en verliest Europa geleidelijk zijn industriële soevereiniteit. Het oude continent heeft al gepland om tegen 2025 800.000 Chinese auto's te importeren. Polen staat hierin niet alleen, en als het gaat om elektrische auto's kijken veel landen naar China en Chinese technologie. Alleen een protectionistische benadering van onze automarkt, waarbij producten die in Europa worden ontworpen en geassembleerd een voordeel krijgen, zou deze al te steile Chinese ambities kunnen dwarsbomen. Maar zoals bij veel andere onderwerpen kijkt de Commissie de andere kant op als Europa in brand staat...