Kleine opfrisbeurt voor de nog jonge Mazda MX-5
De Mazda MX-5 is nog steeds een kleine oase van simpel rijplezier in een wereld van rationele, politiek correcte hypercars die zeven cijfers kosten. Hij hoefde niet echt iets te veranderen om mensen te blijven verleiden, maar kun je Mazda's ingenieurs ervan weerhouden het altijd beter te willen doen? Dus hebben ze de stuurbekrachtiging, het sperdifferentieel en het motormanagement (dat 4 kleine pk's wint) aangepast om de auto nog communicatiever en voorspelbaarder te maken. Het stabiliteitscontrolesysteem heeft een 'Track'-modus gekregen, die alle hulpmiddelen uitschakelt, maar volgens het persbericht worden ze weer ingeschakeld "als het systeem detecteert dat je echt de controle verliest". We zullen in de praktijk zien waar de grens ligt.
Stijl en comfort
Mazda heeft ook een paar rijhulpsystemen toegevoegd, maar alleen voor het comfort en de bescherming van de carrosserie. Bijvoorbeeld adaptieve cruisecontrol en verkeersdetectie tijdens het achterwaarts manoeuvreren. Tot slot is er het uiterlijk. Aan de buitenkant zijn er nieuwe koplampen met een scherpere look, nieuwe kleuren en andere velgen. Bovenal is er een 'Leather V Selection'-pakket dat toevoegt wat de MX-5 miste: iets anders dan zwarte bekleding aan boord. Met dit pakket zijn de stoelen en het dashboard bekleed met beige leder, en de softtop past er ook bij. Zoals we al zeiden, dit alles was niet écht nodig. Maar als het iets meer plezier geeft, waarom zou je het jezelf dan ontzeggen?