Knoppen maken een comeback in het interieur van Volkswagen
Sinds de introductie van ID.3 in 2020 hebben de Volkswagen-modellen hun fysieke bedieningselementen zien verdwijnen ten gunste van aanraakbediening. Dit is een wijdverspreide trend in de auto-industrie sinds Tesla en Peugeot (met de 3008) deze prachtige beweging in gang hebben gezet. Maar waar sommige merken grenzen hebben kunnen stellen aan de digitalisering (door een paar knoppen te behouden), heeft Volkswagen gekozen voor volledige integratie, zowel via het scherm als via aanraak- en haptische bediening. Helaas heeft dit geleid tot een gecompliceerde ergonomie, ongewenste activeringen van de bediening als de beweging niet nauwkeurig is, en vooral tot een groter aantal manipulaties die de aandacht van het rijden afleiden.
Gefrustreerde klanten
"Dit heeft zeker schade veroorzaakt. We hebben gefrustreerde klanten gehad die we niet hadden moeten hebben," gaf Thomas Schäfer, Managing Director van Volkswagen, openlijk toe in een interview met de Britse gespecialiseerde media Autocar. Voor toekomstige modellen worden de zaken rechtgezet. "We hebben veel tijd besteed aan het nadenken over de elementen die klanten aanraken als ze rijden. Daarna hebben we een volgorde bepaald. Welke functies moeten op de knoppen verschijnen? Welke functies kunnen in het scherm worden geïntegreerd?
Terugkeer van knoppen
Fysieke bedieningselementen zullen terugkeren in de interieurs van Volkswagen. Maar welke? Tot de mogelijkheden die worden genoemd behoren de bedieningselementen van de airconditioning, die een conventioneler uiterlijk moeten krijgen dan de huidige aanraakgevoelige 'schuifregelaars'. De haptische knoppen op het stuur zouden ook moeten verdwijnen ten gunste van de 'goede oude' knoppen en de ergonomie van de multimedia moet eenvoudiger.
De eerste modellen met de nieuwe ergonomie zijn de nieuwe Passat, die later dit jaar wordt verwacht, gevolgd door de ID.2 en de gerestylede Golf eind volgend jaar.